Algemeen18.12.2008

9 Tips om de overvloedige informatiestroom te beheren


9 Tips om de overvloedige informatiestroom te beheren

Wetenschappers
van Xerox die zich al 30 jaar buigen op de manier waarop medewerkers
communiceren hebben na onderzoek een aantal eenvoudige methodes
uitgedokterd om de overvloedige informatie te beheren en tijd te
winnen. Vertrekkend van de studie “Future of Work” volgen hieronder
negen tips die medewerkers moeten helpen om tijd te winnen en de
overvloed aan informatie te beheren:

 

  1. Uitblazen. Het lijkt eenvoudig, maar weinig mensen
    nemen de tijd om dat te doen. Het is van essentieel belang dat de
    medewerkers zichzelf pauzes gunnen tijdens hun werkdag. Onderzoek wijst
    uit dat de productiviteit verhoogt wanneer een korte pauze wordt
    ingelast door het kantoor enkele minuten te verlaten of de benen te
    strekken.
  2. Je tijdsbesteding optimaliseren. Medewerkers
    moeten proberen om al hun vergaderingen op bepaalde dagen te beleggen,
    zodat de andere dagen voor informatieverwerking worden voorbehouden.
    Men kan zich gemakkelijker op taken toeleggen als men geen vergadering
    in het vooruitzicht heeft.
  3. Gegevensback-ups maken. Men bewaart echter beter
    te veel informatie dan helemaal geen informatie! Daarom moet men
    beschikken over een oplossing om regelmatig back-ups te maken.
  4. Zijn bureau opruimen. Klasseer, stapel of gooi
    papieren meteen weg nadat u ze hebt gekregen. Scan en archiveer
    belangrijke documenten elektronisch in plaats van ze fysiek te
    klasseren om de nodige kantoorruimte te beperken. Op uw computer moet u
    onnodige mappen verwijderen en een zoekmotor gebruiken om informatie op
    te zoeken die u nodig hebt.
  5. Meteen handelen. Vaak verliest men tijd door
    meermaals terug te komen op de verwerking van dezelfde informatie. Het
    is beter om dat in één keer te doen zodra men ze ontvangt en ze daarna
    in een map te klasseren of ze te verwijderen.
  6. Gratis aanbiedingen negeren. Onnodige e-mails en
    ongevraagde aanbiedingen hebben wel degelijk een kostprijs. Kies voor
    kwaliteit eerder dan voor kwantiteit. Beheer uw facturen en rekeningen
    online en teken in op lijsten die u ongevraagde telefoontjes en reclame
    besparen.
  7. De beschikbare instrumenten benutten. Maak gebruik
    van de telefoon om op het juiste moment over de juiste informatie te
    beschikken. U hoeft bijvoorbeeld uw tijd niet te verspillen met het
    afdrukken van kaarten als u ze per telefoon kunt raadplegen. Telefoons
    met lokalisatiefuncties kunnen de gewenste informatie verstrekken in
    functie van de plaats waar u zich bevindt.
  8. Het verbruik van RSS-feeds beperken. Neem liever een abonnement op een aggregator die u zal helpen om alle informatie vanaf dezelfde plek te raadplegen.
  9. De mobiliteit beheren. Gebruik een portable met
    e-mailfunctie om de uren die u buiten uw kantoor doorbrengt
    productiever te maken. Door de hele dag door uw e-mails te lezen, kunt
    u beter anticiperen op toekomstige taken en kleine taken uitvoeren
    zodra ze zich voordoen in plaats van naderhand een massa e-mails in één
    keer te moeten sorteren en verwerken.