Algemeen16.07.2009

Aanbeveling van kennis is beste reclame


Aanbeveling van kennis is beste reclame

Aanbevelingen
van kennissen en online meningen van consumenten over een product of
dienst worden door consumenten wereldwijd beschouwd als de
betrouwbaarste vorm van reclame. Dat blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Nielsen bij meer dan 25.000 internetgebruikers in 50 landen. In de recentste
Nielsen Global Online Consumer Survey (april 2009) zegt 90% van de
respondenten dat ze aanbevelingen van mensen die ze kennen vertrouwen,
dat is 12% meer dan in 2007. 70% hecht ook waarde aan de meningen die
consumenten online plaatsen, dat is 10% meer dan twee jaar geleden.

Goed nieuws is er ook voor adverteerders: 70% van de deelnemers aan
de peiling zegt dat ze websites van merken vertrouwen. Dat is meer dan
het vertrouwen dat ze hebben in artikels die ze online vinden (69%),
wat ze op televisie zien (62%) of in de krant lezen (61%). Onderaan de
lijst van betrouwbare advertentiebronnen staan tekstadvertenties die
via de gsm worden verstuurd (24%), online banners (33%) en video
advertenties (37%).