Adobe: "Conversie moet de hoogste prioriteit krijgen"

Vorig artikel Volgend artikel

Adobe: "Conversie moet de hoogste prioriteit krijgen"

In België is het belangrijker dan ooit voor digital marketeers om na te denken over klantenbinding en conversie. De nieuwe cookiewetgeving die sinds juni van dit jaar van kracht is, betekent namelijk dat het opslaan van bezoekinformatie alleen is toegestaan als hier expliciet toestemming voor is gegeven door de bezoeker. Die informatie is voor digital marketeers cruciaal voor het evalueren van online campagnes. Als de website of webshop de juiste klantbeleving biedt en bezoekers tevreden zijn over de mogelijkheden die geboden worden, zijn zij eerder geneigd om zich te registreren en akkoord te gaan met een opt-in. Hoe verbeter je de klantbeleving en conversie? 

Belangrijkste aandachtsgebieden

Adobe's Digital Marketing Optimization onderzoek bij 1.700 digital marketers toont aan wat de belangrijkste aandachtsgebieden zijn om de conversie en ROI van online marketingactiviteiten te verhogen. Opvallend is dat wat marketeers zeggen belangrijk te vinden niet altijd door hen in praktijk wordt gebracht. 

1) Conversie moet de hoogste prioriteit krijgen
Ruim 80% van de respondenten besteedt 15% van hun marketingbudget of minder aan optimalisatie.

2) Het meten van customer engagement is cruciaal voor optimalisatie
Opvallend genoeg geeft meer dan 50% van de respondenten aan dat het meten van customer engagement geen prioriteit heeft.

3) Het zoekscherm van de website wordt het meest gebruikt door bezoekers
Toch optimaliseert minder dan 50% van de respondenten de zoekresultaten op de website.

4) Eenvoudige cross-sell of up-sell mogelijkheden moeten worden benut
Toch biedt 38% van de digital marketeers geen content- of productaanbevelingen.

5) Video, mobile en social media bevorderen de conversie
Digital marketeers zijn op dit vlak goed op weg. Een meerderheid van de respondenten gebruikt video om de conversie te bevorderen. Ruim 70% van de respondenten beschouwt social sharing als een belangrijk onderdeel van een effectieve social mediastrategie. De top drie strategieën waar marketeers zich op willen richten zijn: optimalisatie van mobiele websites, mobiele apps en effectieve promotie via advertenties, waarbij zij onder andere gebruik maken van streepjescodes en QR-codes.

Het volledige onderzoeksrapport is beschikbaar op de Adobe website.

Top 5 van conversiekansen:

  1. Geef prioriteit aan optimalisatie als onderdeel van het strategische proces: benut kleine conversieverbeteringen om draagvlak te creëren voor volgende optimalisatie-initiatieven; 

    Schermafbeelding%202012-07-17%20om%2023.40.59

  2. Kies voor een data-gedreven benadering bij optimalisatie: gebruik analytische gegevens om de zoekresultaten van de website te optimaliseren, te achterhalen welke content onderzocht of aanbevolen moet worden en op welke gebieden het beste gepersonaliseerd kan worden;

    Schermafbeelding%202012-07-17%20om%2023.41.27

  3. Optimaliseer de conversie met video: bied meer videomateriaal aan, of het nu door jezelf gemaakt is of door de bezoekers. Beide opties bieden de bezoekers van de site de mogelijkheid om meer betrokken te raken bij het merk en zorgen ervoor dat zij extra kennis opdoen voordat zij beslissen om verder te zoeken, een aankoop te doen of zich aan te melden;

    Schermafbeelding%202012-07-17%20om%2023.42.10

  4. Maak optimaal gebruik van social engagement: bied de mogelijkheid om content te delen als onderdeel van het conversieproces en onderzoek de effectiviteit van messaging van call-to-actions;

    Schermafbeelding%202012-07-17%20om%2023.42.18
     
  5. Optimaliseer voor mobiel: zorg ervoor dat de klantbeleving aansluit bij de specifieke wensen van tablet-gebruikers. Ook voor smartphone-gebruikers moet er een gerichte benadering worden gekozen waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van de technische mogelijkheden en rekening wordt gehouden met de specifieke wensen van deze doelgroep. 

    Schermafbeelding%202012-07-17%20om%2023.42.28

Samenvattende infographic

Infographic_Adobe

[Klik op de afbeelding voor een grotere weergave] 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies