Adobe Usergroup Design Event

Vorig artikel Volgend artikel

Adobe Usergroup Design Event

Eerder door een stom toeval ben ik donderdagavond het Adobe Usergroup SIG Design event binnengestruikeld.  Een leuke line-up van inspirerende artiesten zorgde ervoor dat ik met een goed gevoel terug huiswaarts kon rijden.  De Adobe UserGroup heeft het duidelijk begrepen en de nieuwe drive lijkt ook hen geïnspireerd te hebben.  Ik was dan ook blij verrast nieuwe gezichten te zien, er is nog groeimarge maar dit was wat ik lang miste bij de Adobe UserGroup.  Deze keer had het plaats in de Karel De Grote Hogeschool aan de Groenplaats in Antwerpen, een ideale locatie met als gevolg ook enkele Limburgse bezoekers die anders niet aanwezig waren.

Daila-Laika

Daila-Laika is de roepnaam van een project tussen Viona Ielegems en Dirk Standaert.  Hoewel ik de indruk had dat het creatieve brein vooral bij Viona zat en dat Dirk een ondersteunende rol had.  Viona noemt zichzelf een sprookjesfotografe maar voor mij gaat het veel verder.  Haar inspiratie haalt zij vooral uit romantische Sissi-films, sprookjes, jurken, theatrale kunststromingen (Barok, Rococo, …), Gothic, Victoriaanse klederdracht en historische schilderijen.

Daar al die kleding niet zomaar op de Meir te koop is ontwerpt en vervaardigd Viona het overgrote deel van de kleding zelf, waardoor het eindresultaat alleen maar spectaculairder is.  Vanuit deze historische taferelen hebben Viona en Dirk dan beslist om evenementen hierrond te organiseren waarbij de bezoekers ondergedompeld worden in een sprookjeswereld vol magie en verrassing.  Gala Nocturna, Victorian Fright Night, Sarabande, … zijn maar enkele thema-evenementen die zo georganiseerd worden.

Het is maar te hopen dat haar werk snel opgepikt wordt door de film-industrie zodat haar talent ook de grote massa bereikt.

Neem zeker een kijkje op: www.viona-art.com en www.daila-laika.com

Daila-Laika02-365x550
Daila-Laika01-550x366
Daila-Laika03-550x365
Daila-Laika04-365x550



Atelier Solarshop

Atelier Solarshop is eigenlijk een playground/thinktank voor jonge kunstenaars.  Atelier Solarshop is een initiatief van 3 enthousiaste creatieven Jan-Jan Van Essche (mode ontwerper), Anouk Peeters (edelsmid) en Pietro Celestina (fotograaf) en is gevestigd in een oud winkelpand.  Deze voormalige zonnepanelenwinkel in het centrum van Antwerpen (vlak bij het stations Antwerpen-Centraal) biedt naast een atelier ook een expositieruimte of multifunctionele ruimte.

De locatie voor een dergelijk project is niet ideaal, maar voor de kunstenaars van Atelier Solarshop vormt de buurt een bron van inspiratie.  Een buurt die vooral negatief in het nieuws komt, maar wel een langzame groei kent (mede door de komst van de nieuwe bibliotheek).

Een bijzonder project dat regelmatige herhaald wordt is het In-View project, waarbij de vitrine en zelfs het raam het kunstwerk is.  Door deze In Your Face benadering komen de passanten nauw in contact met de kunst die zich in/op de vitrine afspeelt.  Voor de drie bezielers kan en mag alles, als het maar binnen de zelfde visie en sfeer past.  Zo wordt de winkel meermaals gebruikt als showroom of zelfs winkel.

In samenwerking met andere kunstenaars exposeren zij ook jaarlijks hun meubelcollectie op "Dubieus Design".  De grootste bron van inkomsten is wellicht "Vadertje Staat" maar doel is om het aantal commerciële projecten uit te breiden, zo werken zij jaarlijks samen met kledingketen Hermes voor o.a. kerstverlichting.

Meer info vind je terug op ateliersolarshop.blogspot.com

Solar-shop01-550x369
Solar-shop02-367x550
Solar-shop03-365x550
Solar-shop04-550x365



Design Is Dead

Eigenlijk hoeft Design Is Dead geen uitleg en indien dit wel het geval is "Shame on you!".  Ze zijn onder andere bekend van projecten als "Mobile Vikings", "Rock Werchter" en "Lokerse Feesten" en maken deel uit van de grotere Emakina Group.  Het is een groep designers en creatievelingen waarbij de "overhead" tot een minimum herleid wordt of doorgespeeld wordt naar het moederbedrijf Emakina.

Omdat velen hun werk al kennen was het eens te meer een uitdaging voor hen om een interessante presentatie te brengen.  Dus geen bekend werk maar "deletend scènes", werk dat nooit het daglicht gezien heeft.  Projecten die vaak enorm goed en origineel zijn maar door politieke belangen van de klant of andere externe factoren nooit tot een eindresultaat komen.  Zij stelden ons vier projecten voor: "I hate Musea", "Lastpage", "Kobelco IT", "Teo & Leo" en "Clouseau".

"I hate Musea" was een campagne om jongeren aan te zetten naar het MAS (museum aan de stroom) in Antwerpen te gaan.  Dit door een kick-ass slogan die jongeren aanspreekt en zeker resultaat gehad zou hebben, mocht het niet dat de marketing-afdeling van de stad Antwerpen dit niet in het "Ik Hou Van A"-plaatje zag passen.

"Lastpage" is een concept waar hun klant nu nog steeds zijn/haar tanden op stukbijt.  Het was een project dat een soort LastFM voor boeken moest zijn.  Het concept zette zich een beetje af van de te juich Web2.0-lay-outs.  Maar door besluiteloosheid van de klant is het project in een eindeloos straatje beland.  Met de komst van de iPad ziet de toekomst voor dit project er niet rooskleuriger uit tenzij het snel bekend wordt.

"Kobelco IT" is een IT-bedrijfje dat anders wou zijn als alle andere IT-bedrijfjes.  Zij wilden er uit springen.  De campagne die bedacht werd zette zich af van het duffe, saaie imago dat IT-jongens vaak hebben.  Maar uiteindelijk werden ze overgenomen door een grotere groep en nu zijn ze terug een duf, saai IT-bedrijfje.

Teo&Leo was een project voor Tele2 waarbij Tele2 op zoek ging naar een mascotte.  Het werden twee mascottes die met mekaar in dialoog konden gaan over vaak saaie en moeilijke materie.  Het werden een geniepige betweter en een domme kluns.  Uiteindelijk bleef enkel het idee van de communicerende mascottes over en werden een blitse hond met een blits baasje gekozen als figuren.

"Clouseau" kwam bij Design Is Dead omdat zij een originele platenhoes zochten voor hun nieuwste single "Zij aan zij".  Tot op dat moment waren alle platenhoezen van Clouseau een feel-good portretfoto en nu wilden ze iets grafischer.  Na wat omzwervingen werd uiteindelijk toch een concept gekozen.  En dat concept belandde een paar dagen al weer in de vuilbak toen Koen Wauters met nogmaals een feel-good portretfoto kwam aanzetten.

Meer info vind je terug op www.designisdead.be

Design-is-Dead-02-550x356
Design-is-Dead-deleted-scene01
Design-is-Dead-deleted-scene02

 

Al bij al een zeer geslaagde avond, proficiat AUGBE

dank aan Markee.be voor de foto's

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies