Adverteerder denkt in termen van 'drie schermen'

Vorig artikel Volgend artikel

Terwijl kranten en tijdschriften abonnees verliezen bij de vleet en ook uitgevers van boeken zich afvragen waar hun lezers zijn gebleven, blijft de populariteit van een oud medium zowat onaangetast. Volgens cijfers van Nielsen Media Research blijven we massaal naar de televisie kijken. Hoe komt dat? Volgens kenners is een kantelpunt bereikt in de concurrentie tussen gedrukte tekst en het scherm in een strijd die begon met de introductie van de televisie en nu wordt voortgezet met video en andere media. Consumenten proberen zoveel mogelijk kranten en boeken te vermijden. Gedrukte tekst wordt nog zo weinig gebruikt dat het bijna tot een last is verworden. Mensen geven de voorkeur aan ‘kant-en-klare’ videofilmpjes die niet anders vereisen dan onze passieve aandacht.

De komst van YouTube heeft de steile klim van de video enkel versneld. In december keken 100 miljoen bezoekers in de VS naar 5,9 miljard videoclips op het YouTube-videoplatform. Hulu.com, een website die online TV-shows herhaalt zag zijn bezoekers in het laatste halfjaar met 57% toenemen. Paradoxaal genoeg gaat de tijd die men aan YouTube besteedt niet ten koste van televisiekijken, integendeel het zijn andere vrijetijdsactiviteiten die er aan moeten geloven. Televise, video’s, internet,… alles via een scherm komt is meer dan ooit en vogue.  31% van de tijd die Amerikanen op internet besteden, wordt voor het tv-scherm geconsumeerd. Ook zijn al meer dan 100 miljoen gsm’s met aan video’s aangepaste schermen in de VS in omloop. Het is dan ook niet verwonderlijk dat adverteerders in termen van ‘de drie schermen’ beginnen te denken: televisie, internet en mobiele telefoon.

De gedrukte media gaan dus zware tijden  tegemoet. Was men vroeger bereid de printmedia het voordeel van de twijfel te geven wanneer het om de afwezigheid van cijfers ging, dan is ook die tijd voorbij. Kan men lezers van printpublicaties niet verplichten een advertentie te lezen, dan kunnen kijkers van video wel verplicht worden reclame te bekijken. Hoe? Door reclamefilms te maken die perfect binnen televisieshows passen en die ook online als televisie kunnen worden bekeken.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies