Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Terwijl kranten en tijdschriften abonnees verliezen bij de
vleet en ook uitgevers van boeken zich afvragen waar hun lezers zijn gebleven,
blijft de populariteit van een oud medium zowat onaangetast. Volgens cijfers
van Nielsen Media Research blijven we massaal naar de televisie kijken. Hoe komt dat? Volgens kenners is een kantelpunt bereikt in de concurrentie tussen
gedrukte tekst en het scherm in een strijd die begon met de introductie van de
televisie en nu wordt voortgezet met video en andere media. Consumenten
proberen zoveel mogelijk kranten en boeken te vermijden. Gedrukte tekst wordt
nog zo weinig gebruikt dat het bijna tot een last is verworden. Mensen geven de
voorkeur aan ‘kant-en-klare’ videofilmpjes die niet anders vereisen dan onze
passieve aandacht.
De komst van YouTube heeft de steile klim van de video enkel
versneld. In december keken 100 miljoen bezoekers in de VS naar 5,9 miljard
videoclips op het YouTube-videoplatform. Hulu.com, een website die online
TV-shows herhaalt zag zijn bezoekers in het laatste halfjaar met 57% toenemen. Paradoxaal
genoeg gaat de tijd die men aan YouTube besteedt niet ten koste van
televisiekijken, integendeel het zijn andere vrijetijdsactiviteiten die er aan
moeten geloven. Televise, video’s, internet,… alles via een scherm komt is meer
dan ooit en vogue. 31% van de tijd die Amerikanen op internet
besteden, wordt voor het tv-scherm geconsumeerd. Ook zijn al meer dan 100
miljoen gsm’s met aan video’s aangepaste schermen in de VS in omloop. Het is
dan ook niet verwonderlijk dat adverteerders in termen van ‘de drie schermen’
beginnen te denken: televisie, internet en mobiele telefoon.
De gedrukte media
gaan dus zware tijden tegemoet. Was men vroeger
bereid de printmedia het voordeel van de twijfel te geven wanneer het om de
afwezigheid van cijfers ging, dan is ook die tijd voorbij. Kan men lezers van
printpublicaties niet verplichten een advertentie te lezen, dan kunnen kijkers
van video wel verplicht worden reclame te bekijken. Hoe? Door reclamefilms te
maken die perfect binnen televisieshows passen en die ook online als televisie
kunnen worden bekeken.