Algemeen05.05.2009

‘Adverteerder heeft krant niet langer nodig’


'Adverteerder heeft krant niet langer nodig'

“Kranten
waren alleen maar essentieel voor de adverteerders zolang ze essentieel
waren voor de lezers. Niemand kocht graag advertenties in de kranten.
Maar ze werkten wel. Vandaag is nieuws verkrijgbaar in zoveel andere
formats, dat ik niets aan de horizon zie dat de erosie kan stoppen.
” Dat zei de Amerikaanse zakenman en investeerder Warren Buffett afgelopen weekend tijdens de aandeelhoudersvergadering van zijn investeringsvehikel Berkshire Hathaway Inc.

Buffett is lang zelf een ‘krantenman’ geweest. Tot op vandaag bezit
Berkshire een participatie in de Washington Post, een belang dat hij
blijft verdedigen vanwege de stevige kabelactiviteiten van de
Washington Post. Maar zijn vooruitzichten voor de krantenindustrie zijn
somber. ‘Voor de meeste Amerikaanse kranten geldt dat we ze onder
geen enkel beding zouden kopen, want enkel de mogelijkheid om oneindig
veel geld te verliezen is aanwezig.”

Buffett’s zakenpartner Charles Munger deelt die visie en noemt de teloorgang van de krantenindustrie een nationale tragedie. ‘De
kranten zijn toch een belangrijke kracht geweest in onze maatschappij.
Ze hebben de overheid eerlijker gehouden dan ze anders zou zijn. En wat
die kranten vervangt zal nooit zo aantrekkelijk zijn als de krant ooit
was.