Algemeen10.11.2008

‘Adverteerders komen altijd terug naar Google’


'Adverteerders komen altijd terug naar Google'

Google is
beter gewapend dan andere bedrijven om de financiële crisis te trotseren. Dat zegt
de CEO van het bedrijf, Eric Schmidt, in een conference call met een aantal
analisten
. Omdat we niet weten hoe lang deze crisis gaat duren moeten we voorzichtig
zijn met rekruteren, aldus Schmidt. ‘We nemen nog wel nieuwe mensen aan, maar
wel tegen een lager tempo.’ Op de vraag of het bedrijf ook bezig is met een
plan voor een ‘worst-case scenario’, antwoordt Schmidt: ‘Google is op de lange termijn in een goede positie. We hebben een
product dat beter meetbaar is en beter gericht is, én we zijn de meest
innoverende speler op dat vlak. Vroeg of laat zullen mensen beseffen dat wanneer ze
producten willen verkopen, de beste advertenties de meetbare advertenties zijn
en dan zullen ze tot de conclusie komen dat dat is wat wij doen.’

Schmidt
geeft ook duiding bij de besparingsmaatregelen die het bedrijf bekijkt: ‘Ik zou niet over bezuinigingen, doch wel
over meer focus spreken. Zouden we opnieuw investeren in projecten als Chrome,
Android moesten we herbeginnen? Het antwoord is ja, dat zouden we zeker doen.
Misschien zullen we in de toekomst een kleiner aantal projecten doen, maar het
spreekt vanzelf dat als je teveel op bezuinigen gericht ben, je innovatie daar
onder lijdt en je de prijs daarvoor betaalt binnen 5 à 10 jaar.’