Advertentie-inkomsten Facebook blijven kwetsbare plek

Vorig artikel Volgend artikel

Advertentie-inkomsten Facebook blijven kwetsbare plek

De recente aanwerving bij Facebook van Genentech CFO David Ebersman heeft het geruchtencircuit in Sillicon Valley als zou de sociale netwerksite binnenkort naar de beurs trekken enkel nieuw leven ingeblazen. Ebersman is een Valley-insider, die ook graag gezien is op Wall Street. De beursgang lijkt volgens kenners - en ondanks de ontkenning van Facebook-CEO Marc Zuckerberg- dan ook imminent.

Wat er ook van zij, het businessmodel dat een beursgang moet ondersteunen blijft een vraagteken. De door Zuckerberg -op basis van het in 2007 door Microsoft aangekochte belang van 1,5%- aangekondigde waardering van 15 miljard dollar, deed even de hoop rijzen op een nieuwe Google-achtige goudmijn. Maar die is voorlopig nog niet ontgonnen en zelfs Google had tijd nodig om haar zoekresultaten aan advertenties te koppelen.

Toch is Facebook aan de beterhand. Advertentie-inkomsten dit jaar zouden rond de 500 miljoen dollar liggen, bijna het dubbele van de 280 miljoen dollar die vorig jaar zouden zijn verdiend. Voor een ledenbestand van meer dan 200 miljoen geconnecteerde gebruikers blijft dat echter onvoldoende. Er is dus nog werk aan de winkel om marketeers te overtuigen. Die zouden vandaag minder dan 1 dollar betalen voor elke 1.000 Facebook-gebruikers die ze bereiken en dat is amper de helft van wat ze bij Yahoo moeten neertellen.

Facebook heeft dus dringend nood aan creatieve oplossingen die marketeers de meetbare resultaten van sociale advertenties aanreiken. En dat lijkt nog het eenvoudige gedeelte; ondertussen moeten ze ook 200 miljoen wispelturige gebruikers gelukkig houden.

[Gebaseerd op: Financial Times]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies