Algemeen01.07.2009

Advertentie-inkomsten Facebook blijven kwetsbare plek


Advertentie-inkomsten Facebook blijven kwetsbare plek

De
recente aanwerving bij Facebook van Genentech CFO David Ebersman heeft
het geruchtencircuit in Sillicon Valley als zou de sociale netwerksite
binnenkort naar de beurs trekken enkel nieuw leven ingeblazen. Ebersman
is een Valley-insider, die ook graag gezien is op Wall Street. De
beursgang lijkt volgens kenners – en ondanks de ontkenning van
Facebook-CEO Marc Zuckerberg- dan ook imminent.

Wat er ook van zij, het businessmodel dat een beursgang moet
ondersteunen blijft een vraagteken. De door Zuckerberg -op basis van
het in 2007 door Microsoft aangekochte belang van 1,5%- aangekondigde
waardering van 15 miljard dollar, deed even de hoop rijzen op een
nieuwe Google-achtige goudmijn. Maar die is voorlopig nog niet
ontgonnen en zelfs Google had tijd nodig om haar zoekresultaten aan
advertenties te koppelen.

Toch is Facebook aan de beterhand. Advertentie-inkomsten dit jaar
zouden rond de 500 miljoen dollar liggen, bijna het dubbele van de 280
miljoen dollar die vorig jaar zouden zijn verdiend. Voor een
ledenbestand van meer dan 200 miljoen geconnecteerde gebruikers blijft
dat echter onvoldoende. Er is dus nog werk aan de winkel om marketeers
te overtuigen. Die zouden vandaag minder dan 1 dollar betalen voor elke
1.000 Facebook-gebruikers die ze bereiken en dat is amper de helft van
wat ze bij Yahoo moeten neertellen.

Facebook heeft dus dringend nood aan creatieve oplossingen die
marketeers de meetbare resultaten van sociale advertenties aanreiken.
En dat lijkt nog het eenvoudige gedeelte; ondertussen moeten ze ook 200
miljoen wispelturige gebruikers gelukkig houden.

[Gebaseerd op: Financial Times]