Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Wereldwijd wordt er dit jaar 43,5 miljard dollar uitgegeven aan
sponsoring. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Nielsen.
Het voorbije jaar bedroegen de uitgaven 37,9 miljard dollar. Het
grootste bedrag wordt uitgegeven aan sportsponsoring, gevolgd door
charitatieve doelen, entertainment, tours en attracties, festivals,
fairs en jaarlijkse evenementen en kunstactiviteiten. De grootste
sponsor van vorig jaar de Amerikaanse brouwgroep Anheuser-Busch, die
ongeveer 360 miljoen dollar in sponsoring investeerde.
“In
Noord-Amerika stegen de uitgaven van 14,9 miljard dollar vorig jaar
naar 16,8 miljard dollar dit jaar,” aldus het magazine Marketing News.
“In Europa werd er een stijging opgetekend van 7,6 miljard dollar naar
11,7 miljard dollar, terwijl de uitgaven in de regio Asia-Pacific van
7,6 miljard dollar naar 9,5 miljard dollar stegen. In Centraal- en
Zuid-Amerika werd er een stijging van 3 miljard dollar naar 3,5 miljard
dollar opgemerkt. In de rest van de wereld stegen de sponsorbestedingen
van 1,8 miljard dollar naar 2 miljard dollar.”
De Amerikaanse
bedrijven domineren de markt van de sponsoring. Na Anheuser-Busch
volgden vorig jaar immers PepsiCo (340 miljoen dollar), Coca-Cola (260
miljoen dollar), Nike (240 miljoen), General Motors (235 miljoen
dollar), Miller Brewing (190 miljoen dollar), AT&T (160 miljoen
dollar), Sprint Nextel (150 miljoen dollar), Toyota (150 miljoen
dollar) en Ford (145 miljoen dollar). De sponsoring van beurzen en
tentoonstellingen nam in de Verenigde Staten vorig jaar 58 procent van
het totale sponsorbudget voor zijn rekening, gevolgd door conferenties
en seminars (27 procent), roadshows en mobiele marketing (10 procent),
sport en entertainment (13 procent) en guerrilla marketing (2 procent).
[Bron: Managing 21]