Aol verkoopt social site Bebo voor habbekrats

Vorig artikel Volgend artikel

Aol verkoopt social site Bebo voor habbekrats

American Online (AOL) maakte gisteren bekend dat Bebo, de social netwerksite die het 2 jaar geleden kocht voor 850 miljoen dollar, verkocht wordt aan Criterion Capital Partners.

Techcrunch maakt gewag van een peulschil verkoopprijs van 10 miljoen dollar, of net iets meer dan één honderdste van de aankoopprijs. Ik neem aan dat zo ook in de US dit als een fiasco bestempelen. Bebo werd twee jaar geleden door AOL gekocht door ex-CEO Randy Falco, die de aankoop als 'gamechanging' aankondigde, het begin van een 'social powerhouse', zo heette het. Tim Armstrong, huidig CEO AOL en ex-Google, heeft duidelijk andere plannen en wil blijkbaar van alle 'afleidingen' af.  Zo werd ook ICQ recent voor een zevende van de aankoopprijs weer van de hand gedaan. 

Opkoper van dienst is Criterion Capital Partners, een hedgefonds dat in 2008 nog tot de beste 75 hedgefondsen ter wereld behoorde (op plaats 66 met een gemiddelde return van 20%) en gefocust op 'turnaround' scenario's. Zulk scenario is met de komst van Twitter en Facebook, echt wel nodig voor Bebo, dat nooit echt is doorgebroken op wereldwijde schaal en nooit een challenger heeft kunnen zijn op de US-markt. Criterion Capital partners is wel heel karig met informatie op hun website, waar alleen een logo op prijkt.

Leuke opmerking in de marge is dat dit verlies al bij al wel meevalt, aangezien het binnen het bedrijf als belastingsvermindering wordt aanzien. Mooi toch! Minder leuke opmerkingen lopen ook binnen nu de berichten zich beginnen te verspreiden: termen als 'casino kapitalisme' worden al maar vaker overgenomen. Ook mooi toch. 


http://www.crunchbase.com/company/bebo

 

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies