Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Het valt niet te ontkennen dat de PR machine rond
Apple uitstekend werk verricht. Geen enkele andere fabrikant slaagt erin om de
hele wereldpers al wekenlang te laten speculeren over nieuwe releases van
Apple, en de geruchtenmolen overuren te laten draaien. Wanneer de anderen
nieuwe laptops uitbrengen, hebben zij de grootste moeite om hun persbericht te
laten overnemen door de mainstream media. “Gewone” hardware is nu
eenmaal niet sexy om over te berichten. Maar Apple’s nieuwe notebooks, daar
loopt het storm voor, althans voor de persvoorstelling: ontelbare media
brachten live verslag uit op hun blog.
Maar eerlijk gezegd viel er nu niet zoveel te melden,
want de geruchten werden geen waarheid. Er was op voorhand op gegokt dat er een
notebook zou komen van 800 dollar, en de meeste waarnemers vonden dat wel een
goed idee: nu er wereldwijd een crisis is, zou zo’n goedkope notebook Apple’s
marktaandeel op het vlak van notebooks wel eens flink kunnen vooruithelpen.
Er kwam wel een goedkope notebook, maar niet zo
goedkoop als verwacht: 999 dollar (949 euro) voor een nieuwe witte 13-inch
MacBook met Intel Core Duo processor van 2,1 GHz, een harde schijf van 120 gig.
En verder werden de MacBook en de MacBook pro voorzien van een aluminium
behuizing en een betere grafische chp van Nvidia; die reeksen zakten lichtjes
in prijs: $1.299 voor de MacBook, $1.799 voor de MacBook Air en $1.999 voor de
MacBook Pro. Niet de goedkope prijzenregen die verwacht was, en waarnemers
voorspellen dan ook een koersval voor het aandeel van Apple.
Toch even twee dingen vermelden. De nieuwe reeks heeft
een van glas gemaakte trackpad, waarbij de knop voor het links klikken
(rechtsklikken is iets waarmee Jobs het altijd al moeilijk had) verdwenen is.
Het trackpad is een volledig touchpad zoals bij de iPhone, waarbij je dus de
knijpbeweging kan maken om in en uit te zoomen.
Een tweede ding is eerder anekdotisch. Tijdens zijn
presentatie heeft Jobs ook de fabriek laten zien waar de Apples gemaakt worden.
En alhoewel de nieuwe reeks toestellen als “de groenste ooit” genoemd
worden door Apple, waren vele commentatoren die deze presentatie gezien hadden
geschokt door het smoezelige van de fabriek, die helemaal niet het cleane imago
uitstraalde dat je gewoon bent van een computerfabrikant.
Een scherpe analyse van de Apple hype vind je bij het
CNN blog (1). Bij Apple Belgium vind je de nieuwe modellen en prijzen (2). En
CNet brengt een artikel over wat Jobs in zijn toespraak gezegd heeft over wat
Apple NIET zal brengen, om verdere geruchten de kop in te drukken. Of is dit om
een dwaalspoor te leggen? (3)