'Apple moet zijn prijzen verlagen'

Vorig artikel Volgend artikel

'Apple moet zijn prijzen verlagen'

Apple staat bekend om producten zoals de iPhone en de iPod, gadgets die je status verhogen, maar je portemonnee plunderen. Analisten voorspelden dan ook dat Apple de prijs van zijn notebooks aanzienlijk zou gaan verlagen, maar dat is niet gebeurd. En misschien gaat Apple daar wel in de fout...

Afgelopen maand verloor Apple nog eens een kwart van haar beurswaarde. Investeerders beginnen zich duidelijk te ergeren aan Apple’s chique, maar kostelijk aanbod. De ontgoocheling was dan ook groot toen dinsdag bleek dat er geen goedkope notebook zit aan te komen. Apple’s meest eenvoudige notebook werd dan wel 100 dollar goedkoper ... de andere modellen werden zelfs nog duurder. Apple’s goedkoopste model kostte tot voor kort 1100 dollar. Dat is meer dan wat 60% van de mensen die zich in 2007 een notebook aanschaften bereid bleken te betalen, aldus een studie van BMO Capital Markets.

Een ander onderzoeksbureau, Sanford Bernstein, berekende dat de prijsvermindering van 100 dollar Apple een optie geeft op zo’n bijkomende 10% van de markt, terwijl reducties van 300 tot 800 dollar het marktaandeel van het bedrijf uit Cupertino tot dichtbij de 70% zou kunnen brengen. Volgens Gartner zouden dit jaar 15% meer notebooks worden verkocht dan pc’s. In 2007 gingen er 108 miljoen over de toonbank, dus reken maar uit wat die 70% betekent. Toch rekent Apple grotendeels op de pc-markt om zijn omzet te realiseren. Tweederde van de 7,5 miljard dollar die afgelopen kwartaal aan omzet werden gegenereerd is afkomstig van de verkoop van Macs.

Apple kan ook nog groeien. Vandaag heeft het amper 3% van ’s werelds computerverkoop in handen. Elk percentpunt dat het daar kan aan toevoegen is goed voor 6 miljard dollar aan inkomsten op jaarbasis. Heowel goedkopere notebooks uiteraard aan Apple’s winstmarges zouden knagen, blijft haar kostenstructuur variabeler dan die van concurrenten zoals Dell.

Met een recessie die om de hoek loert, doet Apple er dus beter aan om marktaandeel te veroveren door prijzen te verlagen. Haar status als trendsetter lijkt sowieso gegarandeerd  voor de langere termijn.

[Breakingviews.com]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies