Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Apple staat bekend om producten zoals de iPhone en de iPod,
gadgets die je status verhogen, maar je portemonnee plunderen. Analisten
voorspelden dan ook dat Apple de prijs van zijn notebooks aanzienlijk zou gaan verlagen,
maar dat is niet gebeurd. En misschien gaat Apple daar wel in de fout…
Afgelopen maand verloor Apple nog eens een kwart van haar
beurswaarde. Investeerders beginnen zich duidelijk te ergeren aan Apple’s
chique, maar kostelijk aanbod. De ontgoocheling was dan ook groot toen dinsdag
bleek dat er geen goedkope notebook zit aan te komen. Apple’s meest eenvoudige
notebook werd dan wel 100 dollar goedkoper … de andere modellen werden zelfs nog
duurder. Apple’s goedkoopste model kostte tot voor kort 1100 dollar. Dat is
meer dan wat 60% van de mensen die zich in 2007 een notebook aanschaften bereid
bleken te betalen, aldus een studie van BMO Capital Markets.
Een ander onderzoeksbureau, Sanford Bernstein, berekende dat
de prijsvermindering van 100 dollar Apple een optie geeft op zo’n bijkomende 10%
van de markt, terwijl reducties van 300 tot 800 dollar het marktaandeel van het
bedrijf uit Cupertino tot dichtbij de 70% zou kunnen brengen. Volgens Gartner zouden
dit jaar 15% meer notebooks worden verkocht dan pc’s. In 2007 gingen er 108
miljoen over de toonbank, dus reken maar uit wat die 70% betekent. Toch rekent
Apple grotendeels op de pc-markt om zijn omzet te realiseren. Tweederde van de
7,5 miljard dollar die afgelopen kwartaal aan omzet werden gegenereerd is
afkomstig van de verkoop van Macs.
Apple kan ook nog groeien. Vandaag heeft het amper 3% van ’s
werelds computerverkoop in handen. Elk percentpunt dat het daar kan aan
toevoegen is goed voor 6 miljard dollar aan inkomsten op jaarbasis. Heowel
goedkopere notebooks uiteraard aan Apple’s winstmarges zouden knagen, blijft
haar kostenstructuur variabeler dan die van concurrenten zoals Dell.
Met een recessie die om de hoek loert, doet Apple er dus
beter aan om marktaandeel te veroveren door prijzen te verlagen. Haar status als
trendsetter lijkt sowieso gegarandeerd voor de langere termijn.