Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Hoewel de
Amerikaanse economie haar zwartse Kerst in decennia beleeft, is het opnieuw
Apple dat als winnaar uit de bus lijkt te komen waar het de kerstverkopen betreft.
Omdat consumenten vooral op zoek lijken naar kleine, goedkopere gadgets, doen
vooral de iPod en de Iphone Touch het erg goed. De iPods, traditioneel goed
voor 40 tot 50% van Apple’s omzet in het vierde kwartaal, verkopen zelfs ‘massaal’.
Volgens Google is de ‘iPod’ de meest ingebrachte zoekterm, na Nintendo’s Wii en
het Wii-spelletje ‘Fit Game’. Ook volgens Lycos is ‘iPod’ de top-zoekterm. Amazon
heeft zelfs zes verschillende iPods in zijn lijst van 20 best verkopende
producten, met als populairste de laaggeprijsde 8 GB-versie (230 dollar).
‘Die (relatief hoge) prijs is geen obstakel
voor consumenten,’ denkt Michael Gartenberg van Jupiter Media. ‘Net nu geven consumenten liever iets meer
uit voor een bewezen product, eerder dan een paar dollars uit te sparen op een
merk dat ze niet kennen.’ Analysten noteren ook de topverkoop van de
nieuwste lijn Macbooks, met een eerste model onder de 1.000 dollar.
Apple zou ondertussen
plannen hebben om volgend jaar een goedkope iPhone te gaan verkopen via
de Amerikaanse discountketen Wal-Mart. Een 4 GB-versie zou dan nog amper 99 dollar (70 euro) kosten.