Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Groot was de teleurstelling in het Adobe-kamp toen bleek dat na de iPhone ook de iPad niet in staat zal zijn om Flash te draaien. Grote verdeeldheid onder voor- en tegenstanders van Flash. Apple die zich meer en meer terug lijkt te trekken in een eigen wereld en Adobe die vol onbegrip voor de deur staat te huilen.
Er kwam al veel kritiek op de iPad, maar hier lijkt Apple toch wel even de bal mis te slaan. Zelfs tijdens de presentatie van de iPad botste Steve Jobs vrijwel onmiddelijk op een mooi blauw legoblokje waar er eigenlijk een mooie Flashanimatie had moeten staan. Als we spreken van een mooie surfervaring die Steve Jobs duidelijk voor ogen had, vrees ik dat we hier met een teleurstelling te maken gaan hebben.
Mijn mening is zelf verdeeld, ik vind het een begrijpbare keuze, maar tevens een spijtige keuze en hoop dat Adobe en Apple eens rond tafel zitten om hier een uitweg in te vinden.
The Apple side of the story
Uiteraard is de keuze van Apple te verdedigen. Zij willen namelijk geld verdienen. En wanneer je websites met Flashgames toelaat, wie gaat dan nog games kopen in de AppStore… juist, niemand.
Ook de zware belasting die Flash legt op de processor, de memory-leaks, de performance-issues, … zijn een verdedigbare reden om Flash te weren van de iPad, hoewel Adobe hier de open hand uitreikt om dit samen op te lossen.
Apple houdt alles graag binnenskamers, zo waren er eerst de iTunes liedjes die je op geen andere devices kon afspelen, het operatingsysteem dat enkel op een Mac draait, het weren van Flash op de iPhone, … een economische keuze, maar met fans en tegenstanders. Is Microsoft ooit niet veroordeeld voor het zelfde spelletje?
The Adobe side of the story
Maar ook bij Adobe hebben zijn een hele reeks redenen om verontwaardigd te zijn. Zo is er de grote steun van vrijwel ALLE hardware producenten aan het open-screen-project om een platform te ontwikkelen waardoor iedereen op alle media het zelfde te zien krijgt. En dat moet dan voor mij niet Flash zijn, maar het feit dat Flash nu al zo breed verspreid is maakt het wel gemakkelijk om de keuze te maken voor Flash.
Dan zijn er de banners, voor veel bedrijven en voor vele sites nu een belangrijke vorm van marketing. Door door het niet ondersteunen van Flash zullen vele banners niet meer zichtbaar zijn waardoor een heel marketingmodel in mekaar stort. Voor de nu al fel geplaagde traditionele media, die het nu meer en meer van sites moeten hebben zou dit wel eens de doodsteek kunnen zijn. Er zullen alternatieven komen (JavaScript/HTML5) maar de onzekerheid (JavaScript vaak uitgeschakeld/HTML5 nog lang niet bij iedereen) maakt het voor veel bedrijven moeilijk om te investeren in bannering als reclame.
Tenslotte is er de drogreden die maar niet uit de lucht te halen is: het niet-open-source-zijn-van-flash. Waar deze non-sense vandaan komt weet ik niet maar Flash en Actionscript zijn naar mijn weten vrij te gebruiken zonder rechten. Het programma Flash CSX is betalend, maar de code en de frameworks zijn dat niet, ook de plugin is free-of-charge.
HTML5 vs Flash
Er is ook het argument van de video. Blijkbaar zijn zowel YouTube als Vimeo de mogelijkheden van HTML5 aan het onderzoeken en dit juig ik toe. Maar langs de andere kant kom ik dagelijks nog verschillende mensen tegen die nog steeds met het vervloekte IE6 werken. Dus tegen de tijd dat users echt overgestapt zijn op HTML5 zijn we al minstens tien jaar verder en tegen die tijd bestaat de iPad wellicht niet meer.
Ik hoor mensen zeggen dat ze Flash niet missen op de iPhone, maar op het zelfde moment bekijken zij wel YouTube filmpjes op het zelfde toestel. Waarom lukt het hiervoor wel?
Adobe AIR
Er zijn mensen die claimen dat Adobe AIR wel een oplossing kan zijn om bepaalde applicaties ook op iPhone/iPad aan te bieden en zij hebben volkomen gelijk. Ik zie geen redenen waarom Apple AIR kan weerhouden. Maar geeft dit echt een meerwaarde? Je zal nog steeds niet in staat zijn websites met Flash te bezoeken. Hoewel ik een grote fan ben van AIR zie ik dit niet het conflict oplossen.
Apple dankt zijn bestaan aan Adobe
Jarenlang is het enige overleven van Apple te wijten aan Adobe. De enigen die een Apple hadden waren de grafici die op een Apple werkten. De echte early-adoptors waren tot voor kort ook de Adobe-adepten, zelfs nu nog zijn de gebruikers van Adobe-producten ook vaak diegenen met de nieuwste Apple-snufjes op zak. De keuze van Apple om meer mainstream te gaan, maakt dat deze mensen nu in de kou komen te staan.