Algemeen19.06.2008

Automatisering succesrecept voor e-mailcampagne


Automatisering succesrecept voor e-mailcampagne

E-mail is één van de meest waardevolle en best presterende
marketingkanalen geworden. Dat zegt Luc Vezina, onderdirecteur
marketing en productmanagement bij het mail-softwarebedrijf Campaigner.
Zowel de producent als de consument staan volgens hem positief
tegenover e-mailreclame, ondanks de irritatie over spam. Een groot deel
van het succes moet volgens Vezina geweten worden aan de steeds verder
schrijdende automatisering van de e-mail berichtgeving.

 

“Bedrijven
krijgen bij e-mailmarketing een ongelooflijke return on investment en
de consument kan profiteren van de technologische evoluties die de
sector heeft ontwikkeld en zijn verworven expertise in het beheren van
zijn inbox,” voert Luc Vezina aan in het magazine iMedia Connection.
Hij wijst er daarbij op dat uit onderzoek is gebleken dat 58 procent
van de consumenten van oordeel is dat e-mail voor bedrijven een
uitstekend kanaal is om met hun klanten en prospects in contact te
treden.

Verder stipt Vezina aan dat online retailers e-mails
bestempelen als hun belangrijkste marketing-taktiek. “Uit onderzoek is
gebleken dat 93 procent van de online retailers van plan is om hier in
de nabije toekomst nog meer prioriteit aan te geven,” benadrukte hij.
“Elke geïnvesteerde dollar in e-mailmarketing levert dan ook een return
on investment op van 48 dollar. E-mailcampagnes zijn voor marketeers
één van de zes belangrijkste investeringsgebieden geworden.”

Volgens
Vezina komt het succes van e-mail pas nu op kruissnelheid en lijkt het
kanaal in de nabije toekomst een steeds belangrijker trend te worden.
“E-mails worden steeds meer relevanter,” voert hij aan. “Marketeers
stappen dan ook af van campagnes voor de massa naar geïndividualiseerde
campagnes, waarbij een persoonlijke relatie wordt opgebouwd met klanten
en prospects. Binnenkort zullen er dan ook minder, maar meer gericht en
meer relevante boodschappen worden verstuurd.”

Dat is volgens
Vezina in grote mate te danken aan het automatiseren van het
e-mailverkeer. “Daardoor kan e-mail inspelen op evenementen of acties
van de consument, terwijl een integratie van e-mail marketing en
CRM-data ervoor zorgen dat berichten verstuurd worden naar
bestemmelingen met het gepaste profiel,” stipt hij aan.

[Bron: Managing 21]