Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Per
verkochte auto besteedt de autosector inmiddels 510 euro aan zichtbare
reclame. Dat is een flink bedrag, temeer omdat dit alleen nog maar de
plaatsingskosten betreft. Opel beschikte in de eerste zes maanden van
2008 over het grootste reclamebudget per auto: 577 euro, gevolgd door
Renault (545 euro) en Toyota (507 euro). Dat blijkt uit cijfers van
onderzoeksbureau Nielsen.
Hoewel gerichte reclame gemakkelijker dan ooit te realiseren is,
blijven de auto-importeurs stoïcijns vasthouden aan hun oude
mediakeuzes. Ook in 2008 wordt er weer meer geld uitgegeven aan de
algemene `above-the-line` reclame. Internetreclame beslaat daarentegen
nog steeds maar 4% van het budget. Peugeot en Citroën spenderen het
meeste geld aan bannercampagnes. Anderen – vooral de marketeers van
budgetmerken zoals Fiat, Hyundai, Suzuki en Daihatsu – hebben hier
relatief weinig geld voor over.
De totale reclamebestedingen van de autosector zijn in de eerste zes maanden van 2008 met 3% op jaarbasis toegenomen.
[Bron: Automobiel Management]