Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
In
zijn boek ‘Grown Up Digital’ breekt auteur Don Tapscott een lans voor
de nieuwe generatie jongeren, die vandaag de werkplek verovert. Of ze
nu millenials, digital natives of generation Y worden genoemd, maakt geen verschil. Bedrijven kunnen enkel van de
nooit geziene technologische vaardigheid van deze jongeren profiteren,
indien ze moeite doen om hun attitudes, hun waarden en werkwijzen te
begrijpen. ‘Luister naar deze jongeren,’ schrijft Tapscott, ‘Zet
ze mee in de cockpit van het bedrijf wanneer nieuwe processen,
werkruimtes, managementsystemen en samenwerkingsverbanden worden
ontwikkeld. Wees bereid ingrijpende veranderingen in te voeren om de
talenten van deze generatie verder te doen ontluiken en hun
vaardigheden nog beter te ontwikkelen.’ Maar in welke mate zijn bedrijven bereid Tapscott’s raad op te volgen?
‘Weinig of helemaal niet’, denkt James Callander van rekruteringsconsultant FreshMinds. ‘Een
van de problemen is dat de oudere generatie, die het nog altijd voor
het zeggen heeft, bang is om belachelijk te lijken omdat ze de nieuwe
technologieën niet vatten en jongeren vanuit dat standpunt vaak een
bedreiging lijken’. Callander raadt bedrijven aan oudere
werknemers door jongeren te laten trainen in technologische
vaardigheden. Hij wordt daarin bijgetreden door Urs Gasser, die het
Berkman Center for Internet and Society van de Harvard universiteit
leidt. Hij bestudeerde de afgelopen jaren hoe mensen die opgroeiden met
tech-gadgets met de wereld interacteren en ziet drie karakteristieken:
- hun ontspannen houding ten opzichte van het delen van informatie
- hun talent voor sociaal netwerken
- de sterk verschillende manier om informatie te verwerken, wanneer men die vergelijkt met vorige generaties
Vooral het eerste kenmerk baart bedrijfsleiders grote zorgen. Het
delen en rondstrooien van (vertrouwelijke) informatie zonder zich
zorgen te maken over eventueel misbruik, doet vele babyboommanagers de
haren ten berge rijzen. Volgens Gasser kunnen duidelijke
bedrijfsrichtlijnen en feilloze communicatie hier het werk doen. Deze
openheid kan ook positief worden benut, wanneer ze leidt naar meer
vertrouwen tussen collega’s onderling en een betere, diepgaande
samenwerking. Door goed naar deze jongeren te luisteren kunnen
bedrijven ze ook beter leren kennen en hun talenten optimaal benutten.
Maar het zijn ongetwijfeld het tweede en derde kenmerk die grote mogelijkheden bieden voor bedrijven. ‘Al
die jaren hebben bedrijven getracht kennismanagement binnen het bedrijf
et implementeren, maar met gemengde resultaten. En kijk, plots staat
een generatie op, die het gewoon is alles online te delen en zich
vooral comfortabel voelt wanneer problemen kunnen worden opgelost door
dat te doen. Dit kan grote gevolgen hebben voor de productontwikkeling,
het vinden van salesleads en het identificeren van kansen’.
Volgens Claire Schooley van onderzoeksbureau Gartner is er nog een bijkomend verschil. ‘Deze
jongeren zijn niet gebonden aan de klok. Ze werken niet per uur, maar
per taak en hun werk-privébalans is primordiaal. Laat ze weten wat moet
gebeuren en wanneer het klaar moet zijn. Met mobiele technologie zullen
ze vaak ’s nachts nog aan de slag gaan, indien dat nodig is.‘
In een steeds verouderende maatschappij zal het dus niet enkel
wenselijk, maar vooral essentieel zijn dat bedrijven zich aanpassen aan
de stijl van hun jongste werknemers.
[Gebaseerd op: Financial Times]