Algemeen21.05.2009

Bedrijven weten niet hoe om te gaan met sociale media


Bedrijven weten niet hoe om te gaan met sociale media

Minder
dan 1 op 4 bedrijven heeft regels opgesteld die werknemers duidelijk
moeten maken hoe ze met sociale media moeten omgaan. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Deloitte. Amper 17% van de ondervraagde bedrijven heeft
programma’s in plaats die toelaten hun merknaam en hun online-reputatie
te monitoren. Volgens de voorzitter van Deloitte, Sharon Allen, hebben
de explosieve groei van sociale netwerken zoals Facebook en Twitter het
gevaar op reputatieschade voor bedrijven en hun merken snel doen
toenemen. Het posten van een video of een mening kan zo verregaande
gevolgen heben voor werknemers én werkgevers.

Opmerkelijk resultaat uit het onderzoek is dat 49% van de
responderende werknemers zegt dat ze een eventueel reglement omtrent
het gebruik van sociale media niet eens zouden naleven. Uit een ander
onderzoek, door het bureau Websense, blijkt dat 30% van de
middenmanagers en topmanagers de toegang tot sociale media op het werk
noodzakelijk vinden, terwijl 62% zegt die toegang nodig te hebben om
hun job te kunnen doen. Bedrijven zien sociale media nog te vaak als
een middel om met klanten te communiceren of hun pr te verzorgen,
besluit het onderzoek, maar zijn minder overtuigd wanneer het er op
aankomt hun werknemers in dit debat te betrekken.