Algemeen22.09.2010

Belgen blijven grote publivoren: 94% kijkt naar tv-reclame


Belgen blijven grote publivoren: 94% kijkt naar tv-reclame

Media agentschap Mecglobal voerde in maart 2010 een online onderzoek uit over het kijkgedrag van Belgen tijdens tv-reclames. Uit het onderzoek bleek alvast dat 94% tussen 15 en 64 jaar wel degelijk tv-reclames bekijkt. Enkele verrassende feiten: Hogere sociale klassen kijken vaker naar tv-reclame; zeven miljoen Belgen houdt  tijdens reclameblokken een sanitaire stop; meer dan 70% kijkt nooit naar tv-reclame bij opgenomen programma’s, …

Grote televisiekijkers zijn ook grote reclameconsumenten

Grote televisiekijkers zijn vrij jong en behoren tot de hogere sociale groepen. In cijfers uitgedrukt is de “trouwheid aan reclameblokken” sterker aan Franstalige zijde: 86 % in het zuiden versus 79% in het noorden. Een andere vaststelling is dat overdag meer naar reclame gekeken wordt dan ’s avonds. Kijkers blijven vaker trouw aan de reclameblokken op grote zenders als VTM, RTL, AB3 en La Une. Ook de kinderzender Nickelodeon wordt gekenmerkt door trouwe publivoren.

Image0021

Zoals verwacht wordt reclame die uitgezonden wordt tijdens een programma meer bekeken dan reclame tussen twee programma’s. Respectievelijk door 27% vs 15% van de Belgen tussen 15 en 64 jaar die vaak naar reclame kijken. Ook hier is het verschil in gedrag tussen het noorden en het zuiden opvallend: 35% FR vs 22% NL voor reclame tijdens een programma en 19% FR vs 12% NL voor reclame tussen twee programma’s.

Meer dan 70% van de Belgen tussen 15 en 64 jaar verklaart nooit naar de reclame bij een opgenomen programma te kijken. Uit de eerste bereikresultaten van het uitgesteld televisiekijken blijkt dat vooral fictie – en meer bepaald series – en documentaires later bekeken worden. Dit in tegenstelling tot commerciële spots en het weerbericht, die zelden met vertraging bekeken worden. Het uitgesteld bereik is in België nog zwak (+/- 2%), in vergelijking tot dat in Groot-Brittannië bijvoorbeeld.

Humor is essentieel

Bijna 60% van de Belgen tussen 15 en 64 jaar verwacht dat reclame hen “entertaint”.

Image0033

Het cliché klopt: Franstaligen zijn grotere speelvogels en dromers dan Nederlandstaligen. 71% van de Franstaligen verwacht van reclame dat ze hen amuseert; bij de Nederlandstaligen is dat slechts 48%. Daarnaast wil 12% van de Franstaligen dat reclame hen doet dromen; bij de Nederlandstaligen is dat amper 2%.

Reclameonderbrekingen: korte welgekomen pauzes

Meer dan 70% van de televisiekijkers gebruiken de reclameonderbrekingen om naar het toilet (75%) of de keuken (70%) te gaan terwijl 63% de tijd doodt met zappen tussen de verschillende zenders. Wat de activiteiten tijdens de reclameblokken betreft, is er weinig verschil tussen Nederlands- en Franstaligen. Nederlandstaligen zappen meer (68%) en kijken meer naar de televisieprogrammatie (22%). Deze percentages bedragen respectievelijk 57% en 16% bij de Franstaligen. In het noorden surfen 9% van de kijkers op het internet, hetgeen minder is dan de kijkers in het zuiden (14,3%). Ze gaan ook minder roken dan in het zuiden (3% tegenover 6,9% in het zuiden).

Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus

Df1

Er bestaan wel degelijk verschillen tussen mannen en vrouwen. Vrouwen benutten de reclameblokken meer om te communiceren: praten, sms’en, mailen, surfen (sociale netwerken, informatie) of telefoneren. Vrouwen zijn eveneens actiever en bewegen meer: ze gaan bijvoorbeeld naar het toilet of naar de keuken.

Jongeren tussen 15 en 34 jaar hebben een gelijkaardig profiel. Ook zij zijn actiever en meer toegespitst op technologie dan de oudere kijkers. Naast een ommetje langs het toilet, de keuken of andere zenders, houden ze zich vaak bezig met praten, sms’en, surfen of spelen op het internet.

Tijdens de reclame wordt eveneens een beroep gedaan op andere media. Dankzij de ontwikkeling van de mobiele technologie – telefoon of computer – neemt het belang van multitasking toe, zoals communiceren per sms of internet. Ook het lezen van boeken of magazines wordt vermeld.