'Belgen hebben meer virtuele vrienden dan de gemiddelde Europeaan' volgens nieuw IAB & Insites onderzoek

Vorig artikel Volgend artikel

'Belgen hebben meer virtuele vrienden dan de gemiddelde Europeaan' volgens nieuw IAB & Insites onderzoek

Belgen hebben op sociale netwerksites over het algemeen meer virtuele contacten dan de gemiddelde Europeaan. Zo hebben we gemiddeld 162 Facebookvrienden en 85 professionele contacten op LinkedIn, terwijl het Europese gemiddelde op respectievelijk 133 vrienden en 57 professionele contacten ligt. Op Twitter hebben we, zowel in België als in Europa, gemiddeld 59 contacten. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van IAB (Interactive Advertising Bureau) en InSites. Wereldwijd werden meer dan 9000 internetgebruikers ondervraagd, waarvan 1280 in België. In het onderzoek werd onder andere dieper ingegaan op de achterliggende motivatie achter het gebruik van social media.

Waarom sociaal netwerken?

Het staat buiten kijf dat sociale netwerksites ondertussen een belangrijk deel van ons leven geworden zijn. Maar waarom netwerken we eigenlijk online? Volgens Elias Veris (Research Consultant, InSites Consulting) zijn we  in de eerste plaats online om ook daar te connecteren met onze offline contacten. Huidige vrienden, maar ook mensen waarmee we in de klas zaten, samenwerkten, etc.

Meer dan 2 op 3 Belgische respondenten (68%) houdt via sociale netwerksites contact met vrienden, buren, oude klasgenoten, enzovoort. 59% voegt dan weer (ex-)collega’s aan zijn online netwerk toe. Wederzijds contact blijkt zeer belangrijk. Een ‘gebrek aan contact’ (45%) wordt dan ook aangegeven als de belangrijkste reden om mensen te ‘un- of defrienden’. De top drie wordt vervolledigd door ‘ik wil niet dat men mijn profiel/updates nog kan zien’ (44%) en ‘we zijn niet langer vrienden’ (39%). 11% van de respondenten ‘defriend’ dan weer personen wiens commentaren politiek incorrect zijn.

Volgens Patrick Marck (General Manager, IAB Belgium) biedt deze markt voor adverteerders heel wat potentieel. Zeker omdat gebruikers zelf vragende partij zijn wat betreft merk- en productinformatie via sociale netwerksites. 82% van de Facebook- en 88% van de Netlogleden gebruikt deze netwerken om meer te weten te komen over (nieuwe) producten en merken. Bij de twitteraars is dit 66%. Opvallend is dat dit op het professionele netwerk LinkedIn minder van belang is (30%).

Wat brengt de toekomst voor de sociale netwerksites?

In het onderzoek komen een aantal trends naar voor met betrekking tot ons toekomstig social media gebruik. Zo zien Twitter en LinkedIn hun opmars gesteund door de respondenten, waarvan respectievelijk 32% en 30% aangeven in het komende jaar er meer gebruik van te gaan maken. 1 op 5 van de respondenten (20%) geeft aan volgend jaar meer actief te zijn op marktleider Facebook.

Social media alomtegenwoordig in ons leven

Het onderzoek bevestigt ook dat sociale netwerksites zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Netlog niet meer weg te denken zijn uit ons leven. Vrijwel alle Belgische internetgebruikers (98%) kunnen er minstens 1 bij naam opnoemen en bijna 2 op 3 Belgische internetgebruikers (64%) is lid van minstens één sociale netwerksite.

Gemiddeld is de Belgische internetgebruiker lid van 1,6 sociale netwerksites, terwijl internetgebruikers uit andere Europese landen gemiddeld aangesloten zijn bij 1,9 sociale netwerksites. Maar België is bezig aan een sterke inhaalbeweging op de rest van Europa, waar gemiddeld 73% van de respondenten lid is van minstens één sociale netwerksite (tegenover 64% in België).

Facebook: de onbetwistbare nummer 1 in België

In België is Facebook veruit de bekendste sociale netwerksite: maar liefst 97% van de internetgebruikers kent Facebook. Op de tweede plaats komt Twitter (80 %) op de voet gevolgd door het Belgische Netlog (73%). Als we gaan kijken naar het aantal leden, dan verandert de volgorde. Facebook blijft de onaantastbare leider met 59% van de Belgische internetgebruikers die een profiel hebben. De eenzame leider heeft kilometers voorsprong op het peloton dat aangevoerd wordt door professioneel netwerk LinkedIn (12%) en Netlog (12%).

Het succes van Facebook wordt bevestigd door het feit dat 59% van de Facebookleden minstens 1 keer per dag inlogt op zijn of haar profiel. 62% geeft daarenboven aan per bezoek meer dan 10 minuten online te blijven.

Methodologie

Dit onderzoek werd in maart en april 2011 in opdracht van IAB uitgevoerd door het gerenomeerde markonderzoekbureau Insites. Respondenten werden via e-mail uitgenodigd tot deelname aan het onderzoek. Dit leverde een representatieve steekproef van 9027 respondenten uit 35 verschillende landen op. 1280 Belgische internetgebruikers namen aan het onderzoek deel. De steekproef was representatief voor de internetpopulatie op zowel geslacht, leeftijd als e-commerce.

 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies