Belgische start-up laat je toe te betalen via Twitter of Facebook

Vorig artikel Volgend artikel

Belgische start-up laat je toe te betalen via Twitter of Facebook

De Belgische startup Paycento heeft een technologie ontwikkeld die gebruikers in staat stelt om met één klik producten te kopen via hun Twitter- of Facebook-account. De benodigde software verkeert momenteel in het bètastadium.

Voor de dienst (die nog in beta stadium verkeerd) moeten gebruikers een Paycento-account maken dat wordt gekoppeld aan Twitter, Facebook of LinkedIn account. Omdat gebruikers vaak standaard op een of meer sociale-netwerksites zijn ingelogd, kunnen betalingen makkelijk met één simpele klik worden verwerkt, zo liet oprichter Pieter Dubois tegenover Reuters weten. Hierdoor moeten gebruikers niet bij elke verkoper opnieuw een creditcard of andere betaalgegevens te koppelen, al moet de verkoper natuurlijk wel Paycento ondersteunen.

De betaaldienst zou vooral richten op aanbieders van digitale kranten. Het systeem zou ook gebruikt kunnen worden als de verkoper slechts een klein prijskaartje voor zijn content vraagt, zoals een paar eurocent, iets wat bij andere betalingsverwerkers onaantrekkelijk is door de betalingskosten. Daarbij wordt bij Paycento ook ondersteuning ingebouwd voor virtueel geld; zo kan een aanbiederen voor zijn content zijn eigen valuta instellen. Via Paycento zouden dus digitale kranten bijvoorbeeld gemakkelijk geld kunnen vragen voor individuele artikelen. Verder zou de betaaldienst ook opties bieden voor andere laaggeprijsde online goederenzoals muziek.

Momenteel testen een aantal 'contentaanbieders de software en heeft Paycento er het bèta-label aan geplakt. Verwacht wordt dat de software uit het betastadium wordt gehaald in juni of juli; al is het nog onduidelijk welke bedrijven interesse hebben. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies