Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Het weekblad Humo bevat deze week een gratis ticket voor de film ‘De helaasheid der dingen’, de openingsfilm van de 36ste editie van het Internationale Filmfestival van Gent. Naar aanleiding hiervan stond er op de cover van het weekblad Humo een filmcheque. Dankzij een unieke code op de filmcheque kan iedereen een gratis zitplaats reserveren in een Kinepolis bioscoop naar keuze.
Laat nu juist bij die laatste het schoentje wringen…
Waarom € 8 betalen voor een filmticket als Humo slechts € 2,40 kost?
Andere bioscoopuitbaters staan mooi voor aap. Door deze stunt zouden zo’n 270.000 tickets op de markt komen die alleen in een Kinepolis complex kunnen worden gevalideerd. De concurrenten worden dus handig buitenspel gezet. Het aantal tickets overstijgt het aantal bezoekers voor “Aanrijding in Moskou”, een (mooie) Vlaamse film die in het verleden al hoge ogen scoorde. Of liever: wie is er zo gek om voor de film zomaar eventjes € 8 neer te tellen, terwijl de prijs van één HUMO tijdschrift slechts € 2,40 bedraagt?
Machtsmisbruik?
De Federatie van Cinema’s van België (FCB) vreest echter dat door de stunt vrijwel niemand nog naar andere (niet) Kinepolis zal willen gaan. Ze maakte vorige week al gewas van machtsmisbruik en het overtreden van de mededingingswetten. Het verzoek om de actie open te stellen voor andere bioscoopexploitanten leverde niet het verwachte resultaat op helaas…
Aardig kostenplaatje
Eén ding staat alleszins vast: een goedkope stunt zal het voor Sanoma (de uitgever van het weekblad Humo) niet zijn geweest. De actie mag dan wel worden verkocht als zijnde “gratis”, iemand moet immers de rekening betalen en Kinepolis kennende zal heus niet staan springen om zijn gemaakte opbrengst te gaan wegschenken om een film van eigen bodem te promoten.
Veel vrienden heeft Kinepolis niet gemaakt…