Algemeen11.11.2010

Brengt social media op?


Brengt social media op?

In België weren nog vele bedrijven social media uit hun
marketingplan. En eigenlijk meestal omdat ze bang zijn van het
onbekende. Toch zijn er succesverhalen, ook in de B2B markt.

De
meeste bedrijven gebruiken social media niet om sociaal te zijn, wel om
te verkopen en geld te verdienen. Maar de vraag die steeds terug komt:
“Wat brengt die nu op?”

En
om dat te weten te komen, moeten we onze formules kennen. Bereken niet
alleen op ’tweets’ of ‘likes’ want dan kom je bedrogen uit. Begin met
een correcte berekening en daar gaan de meesten al in de fout.

73%
van de bedrijven slagen er niet in om een correcte berekening te maken.
Waarom niet? Omdat ze gewoon niet weten hoe er aan te beginnen. Maar de
ROI van uw campagnes berekenen is belangrijk.

 

Volgens de Direct Marketing Association genereert € 1 investering, € 10 of meer. Dit onderzochten ze gedurende
meer dan 50 jaar bij tv-, radio- en advertentiereclame. Maar wat nu met
onze huidige media, onze social media?

Er zijn 3 manieren om te meten: kwantiteit, kwaliteit of ROI.

  1. Kwantiteit:
    gemakkelijk monitorren via unieke bezoekers, pageviews, likes of
    tweets. Dit is allemaal te meten maar is de vraag of dit relevant is in
    uw sector.
  2. Kwaliteit: Hier wordt het al wat moeilijker. Via monitorring
    kan de kwaliteit van feedback gemeten worden. Bijvoorbeeld: 75% zegt van
    uw merk dat het goedkoop is en 25% zegt dat het niet duur is.
    Kwalitatief kan je zo gaan uittekenen hoe mensen over uw
    bedrijf/merk/product/… denken.
  3. ROI: de moeilijkste maar volgens mij meest correcte manier
    van rekenen. Alles zou berekent moeten worden via Return On Investment.
    Hier gaat het dan over hoeveel mensen je via social media kan
    doorverwijzen naar uw eigen website, of webshop, of landingspagina’s
    waar je een correcte call-to-action neerpoot en natuurlijk ook analytics
    instelt.

Waarover moet het nu gaan om de ROI op uw social media te
berekenen? We gaan een Customer Lifetime Value of CLV berekenen. Dat is
de opbrengst die een klant in zijn leven bij uw bedrijf genereert.
Bijvoorbeeld: een klant spendeert 50 euro elke maand bij u en dit
gedurende 5 jaar. Zijn CLV is dan 50 x 12 x 5 = 3000 euro.

Als
je de CLV van een klant weet, kan je beslissen hoeveel investering dit
voor u waard is om een nieuwe klant te vinden. Als we de berekening van
de DMA mogen volgen, zou je 300 euro kunnen investeren in elke nieuwe
klant.

Standaard wordt heel dikwijls aangenomen dat
0,5% return op een direct mail normaal is. Dus om één klant te vinden,
moet je 200 mailings sturen. Met drukwerk, portkosten en handling samen,
kom je al gemakkelijk aan 1,50 euro per geadresseerde. Dus 300 euro om
200 mailings te sturen waar je dan 1 klant kan uithalen.

Met andere woorden geef je dan 300 euro uit voor elke nieuwe klant.

Ben je nog mee? Goed zo. Dan geven we wat gas bij.

Stel nu dat uw bedrijf 300 000 euro per jaar uitgeeft aan marketing. Dan krijg je 1 000 nieuwe klanten per jaar. Logisch toch?

Als
marketeer beslis je om in 2011 10% van uw budget (30 000 euro) in
social media te investeren. In de traditionele mailing zou dit 100
nieuwe klanten opbrengen. Maar die 30 000 euro ga je in het nieuwe jaar
investeren in social media. Wat moet je dan realiseren om de grote baas
tevreden te stellen? Misschien haal je wel 120 of 130 nieuwe klanten
binnen via dit nieuwe medium. Maar in theorie kan je al vol overtuiging
zijn bureau binnenstappen als je de 101 haalt.

Met andere woorden. Je wil met uw 30 000 euro minimum 100 nieuwe klanten binnenhalen. Liefst nog veel meer.

Zo
zie je maar dat rekenen eigenlijk niet zo moeilijk is maar je moet er
eens mee starten. Nog steeds bang om social media te gebruiken in uw
onderneming?