Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Geschatte leestijd: 3 minuten
België’s grootste nieuwssite maakt meer en meer gebruik van Online
Video. Op zich is daar niets verkeerds mee natuurlijk, integendeel.
Via hun partner iWatch kan je nu niet alleen nieuws ‘bekijken’ op je laptop, maar ook van
heuse televisie-afleveringen ‘genieten’. Maar, dergelijke content kost
natuurlijk handenvol geld en dat zullen we geweten hebben… De kosten
zijn enorm : de videoproductie, de licentierechten, de belangrijke IT
infrastructurele kost maar vooral de kosten voor de noodzakelijke
bandbreedte kunnen ongelooflijk oplopen.
Het ‘bandbreedte kosten’- gegeven is trouwens paradoxaal. Voor er
sprake was van Online Video kon je stellen dat het ‘runnen’ van een
website voor 1 bezoeker of voor 1 miljoen bezoekers eigenlijk evenveel
kostte. Hoe meer bezoekers, hoe meer vreugde en de relatieve kost per bezoeker daalde bijgevolg omgekeerd evenredig met de groeiende populariteit van de website.
Vandaag is dat niet meer zo, Online Video vreet bandbreedte en elke extra bezoeker doet de factuur verder stijgen. En
dat tikt flink door. Deze kosten zijn nu de hoofdreden waarom You Tube
dit jaar afstevent op een verlies van 1 miljard dollar. In ons
landje doen trouwens ook al geruchten de ronde dat Garage TV (Telenets
versie van You Tube) zelfs zal moeten ophouden te bestaan. De kosten
swingen gewoon de pan uit en ze worden niet gedekt door de inkomsten,
nog lang niet. Vergeet trouwens niet dat internetbezoekers nooit (of
zogoed als nooit) betalen voor content op het web. Onze ‘Generation Y’ is het gigantisch grote gratis aanbod al te snel gewoon geworden. En dus is er slechts één voor de hand liggende oplossing: reclame inkomsten zoeken.
Op zich ook niet fout als concept, maar de uitvoering, die loopt helemaal verkeerd. Want hoe pakken de slimme mediaboys en -girls het aan? Met Pre Rolls ! Die irritante stukjes film, die flauwe commercials die men vòòr de eigenlijke video speelt.
Onwaarschijnlijk dom en kortzichtig van die mediajongens en
-meisjes! Sta toch eens even stil bij wie je voor je hebt zitten. Een
internetbezoeker die onmiddellijk wil zien wat hij of zij hoopt te zien. Geen enkele vertraging of opgeworpen obstakel wordt ongestraft aanvaard.
Ik weet waarover ik praat, ik heb het nét zelf meegemaakt. Ik
hoorde zopas over het nieuwe ‘Coke-incident’ van Tom Boonen en wilde
meer achtergrond. Op het televisienieuws wachten is er voor mij niet
meer bij, dus snel op HLN.be gaan kijken. Grote teksten en titels
leiden me direct naar een foto van onze eigenste Held van de Kempen,
een stilstaand beeld van een interview met de wielrenner himself !
Hier moet ik zijn, snel de ’play-knop’ aanklikken en ongeduldig
afwachten tot de video laadt… De spanning stijgt, ik wil weten wat
Kempens ideale schoonzoon nu weer is overkomen! Wat gaat hij zeggen,
hoe praat hij zich er deze keer uit? Wat hij gaat doen als hij niet
meer mag fietsen, wat vindt zijn vriendin ervan? Kortom IK WIL HET
WETEN, NU, SNEL!
Maar wat gebeurt er? Toms onschuldige blik maakt plaats voor 2
dames in badpak aan een zwembad. Mijn innerlijke spanning maakt plaats
voor totaal onbegrip, hoe kan je het in hemelsnaam in je hoofd halen om
dit wereldnieuws van me weg te houden door eerst een commercial te tonen? Wie is die Satan bij de Persgroep? Is een brillenmerk belangrijker dan dit nieuws?!?
Maar even ernstig nu. Wie denken ze hier eigenlijk mee te dienen?
De bezoeker? De wielrenner? De adverteerder (Pearl)? Zichzelf?
Ben je gek? Pre Rolls zijn de verpersoonlijking van de onkunde en
van het respectloze gedrag van de geschreven pers die wanhopig op zoek
is naar nieuwe bronnen van inkomsten. “Iedereen zit op het ‘net’ en
iedereen wil Online Video? Dan zullen we ze eens wat reclame door de
strot duwen vòòr we ze gaan laten zien wat ze willen zien!”
Maar geloof me, het zal ze snel zuur opbreken, de kracht van de
consument is immens en andere sites zijn slechts een muisklik
verwijderd van HLN.be. Exactly what I did, andere site gezocht zonder
Pre Roll en die in m’n favorieten gezet. Bye Bye HLN.be.
Auteur: Vincent Vandeputte, lid van het You View TV team, de makers van o.a. http://www.LetsCookit.tv