Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De
Belgisch-Brazilaans-Amerikaanse bierbrouwer Anheuser Busch Inbev heeft
onlangs in de VS een “too-hot-for-TV online-only video” commercial
gelanceerd waarin een kerel een sixpack van het Anheusermerk Bud Light
koopt in een nachtwinkel, samen met een pornografisch tijdschrift. Het
gebruik van porno in commercials is niets nieuws, maar als deze
reclamefilm al een zaak bewijst dan is het dat pornografie ondertussen
dermate in de mainstream cultuur zit ingebakken dat het niet langer als
iets oneerbaars wordt beschouwd.
Toch is de advertentie niet bijster origineel. Meer zelfs, het is
een exacte kopie van een scene uit de film “Little Miss Sunshine”,
waarin Steve Carrel op zijn ex-vriendin botst terwijl hij een pornoblad
koopt in een supermarkt. Ook Woody Allen stak een gelijksoortige scène
in zijn film Bananas, gemaakt in … 1971.
Maar omdat de advertentie werd gemaakt door een uiterst
gerespecteerd Amerikaans biermerk, zou het weleens aan de basis van een
culturele omslag kunnen liggen. Volgens kenners kan de Bud Light
advertentie worden gezien als het startpunt van een tijdperk waarin
steeds meer porno in advertenties in tijdschriften en op televisie zal
sluipen.