Coca-Cola geeft ingrediënten prijs, geheim recept niet

Vorig artikel Volgend artikel

Het beroemde Coca-Cola-geheim wordt iets minder geheim. Meer dan een eeuw lang heeft Coke haar recept angstvallig voor zichzelf gehouden. Het recept werd in 1886 gecreëerd door John Pemberton, een apotheker uit Atlanta, die een gezondheidsdrankje wilde brouwen. Maar in de afgelopen decennia weefde  Coca-Cola een web van geheimzinnigheid rond de formule, deels om kopiëren tegen te gaan, deels ook uit marketingoverwegingen.

In een campagne die vorige maand in Groot-Brittannië werd gelanceerd, worden een aantal feiten omtrent de formule vrijgegeven. De drank bevat ‘geen bewaarmiddelen, noch artificiële additieven’. Volgens de commercial koos Pemberton enkel ‘de beste specerijen van overal ter wereld.’ En het recept is de afgelopen 122 jaar nooit gewijzigd. De campagne steekt schril af tegen de commercials die we van Coke gewoon zijn: lachende, jonge mensen die plezier maken.

Volgens Cathryn Sleight van Coca-Cola Britain was het belangrijk dat consumenten een aantal zaken te weten kregen. Velen waren verwonderd toen we zeiden dat 'Cola bewaarmiddelen, noch artificiële additieven' bevat. De campagne wordt later wereldwijd uitgerold.

Coca-Cola heeft ook een website opgezet waar mensen vragen kunnen stellen over de formule. Al de vragen worden beantwoord, de formule zelf wordt niet prijsgegeven. Een consument stelde botweg de vraag ‘Wat zijn de ingrediënten?’. Antwoord: ‘Alle ingrediënten staan vermeld op het blik of op de fles.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies