Communication Generation

Vorig artikel Volgend artikel

Communication Generation

We zitten in een unieke situatie nu op onze arbeidsmarkt en op de commerciële markt. Denk er eens over na. Mensen leven langer en zijn langer actief in allerlei. We zitten bijvoorbeeld met vier verschillende generaties op de werkvloer. Ieder met zijn eigen verzuchtingen, dromen, voldoeningen en werkethiek. En anders nog; manier van werken, manier van benaderen.

Ik heb de indruk dat de organisaties van vandaag problemen hebben met deze situatie. Ze hebben ze nog niet volledig onder controle. De benadering ervan is navenant en dit op twee gebieden;

Communicatie "intern"

Hoe laat je mensen samenwerken die een totaal ander beeld van werken hebben. Hoe laat je bijvoorbeeld een babyboomer samen werken met een jonge twintiger? Hoe laat je ze in contact komen en wanneer staan ze uit eigen beweging in contact met elkaar? De babyboomer is opgegroeid met het beeld van de stille, noeste werker. Kom op tijd op het werk en vertrek er pas als je de nodige uren hebt geklopt +1. Na een respectabel aantal jaren dienst komt de promotie vanzelf. Samen met de promotie een eigen kantoor, een eigen secretaresse misschien…

Daar tegenover staat de jonge wolf, de twintiger. Eerder verruimend in zijn denken en niet loyaal aan een bepaalde organisatie. Enkel vooruitziend naar eigen snelle ontwikkeling. Want alles moet snel gaan. Je hoeft zelfs niet op kantoor te zijn om productief te zijn. 9 to 5 is al helemaal uit den boze. Werk - en privémomenten moeten kunnen glijden.

Hoe krijg je deze twee zielen in connectie met elkaar? Het grootste vraagstuk van een organisatie intern; hoe laat ik de ervaring van de oudere generatie overvloeien op de jongere als beiden op een totaal verschillende manier werken, leven, benaderen, beleven,…?

Communicatie "extern"

Nieuwe manieren van mensen ontmoeten, nieuwe social media mogelijkheden elke dag. Facebook, linked-in, foursquare, twitter,… allemaal sexy klinkende namen voor een oudere klant, maar verder irrelevant. Helemaal omgekeerde situatie bij de jongere klant. Hij spendeert meer tijd achter de pc dan achter de tv… dat we dat nog mogen meemaken! Hem moet je wel bereiken via deze kanalen. Wil je in het oog springen, moet je nu eerder je kanalen doelbewust gaan kiezen in plaats van het oude systeem te hanteren: zo veel mogelijk aanwezig zijn op zoveel mogelijk manieren. (Hier is immers ook geen budget meer voor in de Bijbelse 7 magere jaren.)

Veel te veel zie ik organisaties in hun benadering naar klanten in het wilde weg schieten. Vergelijk het met een mitrailleur en een scherpschuttergeweer. De mitrailleur wordt nog het meeste gebruikt tot spijt van wie het benijdt. Baat het niet, dan schaadt het niet. Eerder dan na een grondige introspectie te bepalen hoe men bepaalde groepen benadert, probeert men dolenthousiast ook de nieuwe manieren van communicatie uit en probeert men alom aanwezig te zijn.

‘Ken je klant!’, denk ik dan alvorens je naar buiten treedt. Het heeft immers geen zin viagra via internet te verkopen want diegenen die het meeste viagra nodig hebben, zien niet zoveel heil in het internet. Ze stammen immers nog uit het pre-tv tijdperk. Het heeft ook geen zin om moderne communicatiemiddelen te gaan verkopen door advertenties in de krant. Je publiek leest de krant over ’t algemeen digitaal, weg van alle ‘annoncekes’.

Hiermee wil ik zeker niet stigmatiseren. Uitzonderingen heb je overal. Er begint zelfs al een ont-communicatie-gevoel te ontstaan bij de jongeren die al met een serieuze information overload te kampen hebben. Ook hen zal je alweer op een andere manier moeten gaan benaderen. Zo blijft het (gelukkig) maar veranderen…

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies