comScore: Belg spendeert 'slechts' 18u online, Nederlander gemiddeld 31u per persoon
ComScore publiceerde gisteren een overzicht van Europees internetgebruik dat aantoonde dat in april 2011, 365,3 miljoen unieke personen zich online bevonden oftewel zowat 24,2 uur per persoon. Deze studie maakte gebruik van het eigen onderzoekspanel, dat het geaggregeerde internetgebruik van 49 Europese landen toonde en individuele weergaves biedt over 18 Europese landen. Van deze 18 landen toonden bezoekers uit Nederland het hoogste engagement, zij waren gemiddeld 31,3 uur online per persoon, 30 procent meer dan het Europese gemiddelde. Belgen daarentegen vertoeven 'slechts' 18,1 uur online.
Overzicht van Europees internetgebruik per land Gerangschikt op basis van het totaal aantal unieke bezoekers (000) (April 2011) Totale doelgroep Europa, leeftijd 15+, thuis- en werklocaties Bron: comScore Media Metrix |
|||
Landen | Totaal aantal unieke bezoekers (000) | Gemiddeld aantal uren per bezoeker | Gemiddeld aantal pagina’s per bezoeker |
Wereldwijd | 1.362.369 | 21,9 | 1.963 |
Europa | 365.274 | 24,2 | 2.462 |
Duitsland | 49.860 | 21,7 | 2.389 |
Rusland | 47.853 | 22,3 | 2.355 |
Frankrijk | 42.300 | 24,9 | 2.364 |
Verenigd Koninkrijk | 36.451 | 29,8 | 2.697 |
Italië | 23.087 | 16,6 | 1.584 |
Turkije | 22.834 | 29,3 | 3.121 |
Spanje | 21.384 | 23,8 | 2.177 |
Polen | 18.193 | 24,2 | 2.743 |
Nederland | 11.958 | 31,3 | 3.105 |
Zweden | 6.150 | 22,3 | 2.141 |
België | 5.924 | 18,1 | 1.844 |
Oostenrijk | 4.665 | 12,5 | 1.336 |
Zwitserland | 4.656 | 17,5 | 1.713 |
Portugal | 4.122 | 19,9 | 1.872 |
Denemarken | 3.644 | 18,4 | 1.903 |
Finland | 3.342 | 23,8 | 2.167 |
Noorwegen | 3.219 | 23,0 | 1.858 |
Ierland | 2.064 | 19,0 | 1.700 |
Meest populaire websites in Europa
De sites van Google waren
de meest populaire websites in Europa in april met 329,8 miljoen unieke
bezoekers en een bereik van 90,3 procent van de totale Europese
internetdoelgroep. De Microsoft-sites eindigden op de tweede plaats met
269,3 miljoen bezoekers (73,7 procent bereik), gevolgd door Facebook.com
op de derde plaats met 236,9 miljoen bezoekers (64,9 procent bereik).
Van de populairste websites in april kenden VEVO en Facebook.com de
grootste stijging, met respectievelijk 3 en 1 procent.
Sociale netwerken bleven koploper in Europa op het gebied van engagement. Het Russische sociale netwerk VKontakte had het hoogste gemiddelde engagement van de 30 meest populaire websites. In april verbleven bezoekers gemiddeld 494,4 minuten oftewel 8,2 uur op deze site, een stijging van 22 procent in vergelijking met vorige maand. Het Russische Mail.ru Group eindigde op de tweede plaats met 293,9 minuten (4,9 uur), gevolgd door Facebook.com met een gemiddelde van 283,6 minuten(4,7 uur).
Ondanks VKontakte’s hoge engagement, is Facebook.com de website met het meeste aantal pageviews in april met 115,5 miljard (groei van 5 procent), dit is 12,8 procent van alle pagina’s die in april bekeken zijn.
Top 30 EU websites per totaal aantal unieke bezoekers (000) April 2011 Totale doelgroep Europa, leeftijd 15+, thuis- en werklocaties Bron: comScore Media Metrix |
|||
Websites | Totaal aantal unieke bezoekers (000) | Totaal aantal bekeken pagina’s (MM) | Gemiddeld aantal minuten per bezoeker |
Totaal internet : Totale doelgroep | 365.274 | 899.385 | 1.450,1 |
Google-sites | 329.765 | 87.594 | 170,9 |
Microsoft-sites | 269.278 | 24.291 | 177,7 |
Facebook.com | 236.935 | 115.543 | 283,6 |
Wikimedia Foundation-sites | 149.211 | 2.046 | 11,8 |
Yahoo!-sites | 137.792 | 8.515 | 67,4 |
eBay | 103.232 | 12.798 | 55,7 |
Amazon-sites | 88.237 | 2.382 | 14,6 |
VEVO | 70.930 | 664 | 11,3 |
Mail.ru Group | 69.072 | 29.566 | 293,9 |
Apple Inc. | 64.552 | 465 | 4,9 |
AOL, Inc. | 63.100 | 1.567 | 27,2 |
Glam Media | 60.224 | 854 | 10,4 |
Ask Network | 54.385 | 563 | 4,5 |
Axel Springer AG | 54.377 | 1.666 | 14,9 |
Yandex-sites | 54.162 | 7.869 | 69,3 |
Viacom Digital | 53.552 | 497 | 10,7 |
CBS Interactive | 52.225 | 534 | 8,7 |
Dailymotion.com | 51.981 | 699 | 11,0 |
The Mozilla Organization | 51.492 | 304 | 6,6 |
VKontakte | 46.735 | 31.652 | 494,9 |
WordPress | 46.110 | 336 | 4,7 |
Adobe-sites | 44.341 | 199 | 2,7 |
Orange-sites | 40.400 | 4.406 | 55,7 |
NetShelter Technology Media | 39.680 | 406 | 5,7 |
Deutsche Telekom | 38.182 | 2.302 | 33,6 |
Technorati Media | 37.771 | 223 | 3,6 |
BBC-sites | 33.030 | 1.322 | 34,3 |
Schibsted (Anuntis-Infojobs-20minutos) | 32.751 | 4.752 | 71,2 |
Twitter.com | 30.829 | 585 | 14,2 |
Otto Gruppe | 29.523 | 1.127 | 16,9 |
Uitgelicht: de groei van de online reisbranche in Europa
In
april 2011 was het aantal Europese bezoekers van reiswebsites 11 procent
hoger dan een jaar eerder. Reiswebsites zoals online tour operators,
sites met informatie over bestemmingen en transport en accommodatie
sites bereiken nu 44 procent van de Europese internetgebruikers, dit is
een groei van 5 procentpunt. Het Verenigd Koninkrijk blijft Europees
leider in deze branche met een bereik van 66,5 procent, dit is een
stijging van 8 procentpunt vergeleken met vorig jaar. Ierland en Spanje
hebben eveneens een hoog bereik met respectievelijk 58,7 en 57,3
procent. Hoewel Rusland met 27,8 procent op dit moment het laagste
bereik heeft van reiswebsites in alle 18 landen, liet het de snelste
toename in aantal unieke bezoekers zien, met 41 procent groei over het
afgelopen jaar.
Top 10 Europese landen per procent bereik van reis websites (April 2011) Totale doelgroep Europa, leeftijd 15+, thuis- en werklocaties Bron: comScore Media Metrix |
||
Landen | % bereik | verschil in % met vorig jaar |
Verenigd Koninkrijk | 66,5% | 8% |
Ierland | 58,7% | 5% |
Spanje | 57,3% | -5% |
Nederland | 56,6% | -3% |
Frakrijk | 56,0% | 3% |
Zwitserland | 50,9% | -2% |
Duitsland | 50,5% | 12% |
Zweden | 47,3% | -15% |
Italië | 47,2% | -8% |
België | 45,4% | -15% |
Expedia Inc., dat de sitesTripAdvisor, Expedia en Hotels.com omvat, had in april 2011 met 21,7 miljoen het hoogste aantal unieke bezoekers, gevolgd door Priceline.com Inc. met 16,4 miljoen unieke bezoekers, 10 procent meer dan vorig jaar – de grootste stijging onder de meest populaire reiswebsites in Europa. Priceline’s omvangrijke publiek bestaat voor een groot deel uit bezoekers van hotel reserveringssite Booking.com, die 15,8 miljoen bezoekers trok. Groupe SNCF (de Franse nationale spoorwegen) was de derde meest bezochte website in april met 9,3 miljoen bezoekers.
Top 10 reiswebsites in Europa per totaal aantal unieke bezoekers (000) (April 2011) Totale doelgroep Europa, leeftijd 15+, thuis- en werklocaties Bron: comScore Media Metrix |
||
Websites | Totaal aantal unieke bezoekers (000) | verschil in % met vorig jaar |
Expedia Inc. | 21.669 | -4% |
Priceline.com Incorporated | 16.443 | 10% |
Groupe SNCF | 9.330 | 2% |
TUI Group | 8.587 | 2% |
Ryanair | 7.509 | -12% |
TravelAdNetwork | 7.302 | 7% |
Deutsche Bahn | 6.750 | 1% |
Travelocity | 6.148 | -25% |
Easyjet.com | 6.124 | 4% |
Thomas Cook Group PLC | 5.356 | -4% |
De redactie van Belgiancowboys is te bereiken via redactie@belgiancowboys.be