Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Conversation Management is nu al dé marketing trend van het jaar. Intelligent omgaan met de emoties van je doelgroep en open communiceren in 2 richtingen is anno 2010 belangrijker dan ooit voor elk bedrijf, merk en … voetbalclub !
Zelden geziene taferelen dit weekend in het stadion van voetbalclub Standard (Luik). De “Hel van Sclessin” doet zijn bijnaam alle eer aan: bijna oorlog tussen de supporters enerzijds, en bestuur, trainers en spelers anderzijds. Reden: de slechte prestaties van Standard, volgens de supporters te wijten aan het slechte management van de club.
Gevolg: spandoeken die een verklaring en verandering eisen, vele Standard-fans die tijdens de eerste 25 minuten van de match ostentatief met de rug naar het veld gekeerd blijven staan, en na de wedstrijd gaan de heetst geblakerde Rouches enkele spelers te lijf.
Oplossing van het Standard-bestuur: een open brief aan de supporters van de club, klanten van het bedrijf en -in het ideale geval- ambassadeurs van het merk Royal Standard Club de Liège, met daarin enkele pittige uitspraken :
“Wie denkt dat de situatie opgelost raakt door er wat miljoenen tegenaan te gooien, snapt niks van voetbal. Het bestuur hoopt dat sommige fans de komende dagen weer bij hun verstand raken en tonen dat ze er echt zijn voor de club”
Of dit de gemoederen zal bedaren valt nog te bezien, maar het illustreert in elk geval perfect de pertinente noodzaak van een weldoordacht conversation management voor élk product, dienst, merk en bedrijf.
Steven Van Belleghem, managing partner bij Insites Consulting, auteur van “The Conversation Manager” en ondertussen werelwijde authoriteit op dat gebied, gebruikt in zijn boek graag het voorbeeld van Club Brugge om de verbondenheid tussen fans en hun club te schetsen, maar naar mijn bescheiden mening (sorry Steven !) is een ander FCB hét schoolvoorbeeld van geslaagde Conversation Management in de sport : FC Barcelona.
FC Barcelona is altijd al een eigenzinnig buitenbeentje geweest in het Spaanse en Europese topvoetbal, op en naast het veld. Enkele jaren geleden besloten ze om geen uiterst lucratieve shirtreclame meer op de borst van hun spelers toe te laten; de heilige Barça-truitjes waren ten slotte veel te mooi om ze te “vervuilen” met het logo van één of andere sponsor. Enkele jaren geleden kwamen ze daar op terug, maar daar waar aartsrivaal Real madrid vele miljoenen euro’s vangt van sponsor B-Win, stelde Barça die waardevolle visibiliteit gratis beschikbaar voor het goeie doel, Unicef.
Ook op het vlak van online communicatie was FC Barcelona er vlug en goed bij, met ondertussen heel mooi uitgewerkte en actief benutte social media channels, maar sinds de komst van de nieuwe voorzitter Sandro Rosell lijkt alles nog een extra dimensie te krijgen : de vele tienduizenden socio’s (fans met een abonnement) worden nu ook écht behandeld als aandeelhouder in het bedrijf en worden proactief betrokken bij het beleid.
Zo stuurt FCB wekelijks de “News for True Fans”-newsletter, met daarin telkens een enquête. De polls gaan van “welk kleur wil je voor de nieuwe truitjes voor uitwedstrijden” over “welke jongere moet meer kansen krijgen in het eerste elftal” tot “welke speler moeten we kopen ?” Antwoord op deze laatste vraag was David Villa, en wie tekende 3 weken later een contract bij de “Blaugrana” ? Juist … David Villa !
Doet FC Barcelona dit enkel uit liefde en respect voor de fans ? Hmmm, als fan (dat hebt u ondertussen gemerkt) is het een romantische gedachte, maar de waarheid is waarschijnlijk iets minder idyllisch : het heeft allicht “iets” met geld te maken. In het jaarlijkse “Football Money League” rapport van Deloitte blijkt dat FCB op enkele jaren tijd is opgeklommen tot de 2e plaats van best verdienende voetbalclubs. Het steekt daarmee de Premier League teams als Chelsea, Manchester United en Arsenal voorbij die de voorbije jaren telkens het beste boerden; nu moet FCB enkel nog Real Madrid voor zich dulden (maar die hebben dan ook nog veel meer schulden, haha !)
Als we dat succes even op een andere manier gaan meten, dan wordt het nog mooier. Populariteit op Facebook lijkt me -zeker binnen de context van Belgian Cowboys en de interesses van u, onze dierbare lezer- een relevante graadmeter; ik heb het dan ook net even bekeken en zoals ik dacht en hoopte is FC Barcelona met meer dan 4.000.000 “i likers” de populairste club in Facebookland. Real Madrid heeft er ocharme 3,3 miljoen, Manchester United 2 mio, Chelsea FC, 1,4 mio, Arsenal FC 1,3 mio, AC Milan 1 mio, … . Over België zwijgen we best, zoals altijd als het over voetbal gaat.
Echt spectaculair wordt het als we deze cijfers gaan vergelijken met die van de meest populaire “gewone” merken op Facebook. Starbucks en Coca-Cola steken er met resp. 12,8 mio en 11 mio boven uit, maar met zijn +4.000.000 fans komt FC Barcelona bijna in de top 10; niet slecht voor een “voetbalploegske” !
Deze cijfers bewijzen het nogmaals : voetbal is oorlog, maar dat wisten we al. Een oorlog om emoties en clubliefde, maar ook en misschien nog veel meer een marketing-oorlog om merchandising-geld ! Want de winkel draait, dat is zeker : allerlei prullen met het logo op, of de enige echte FC Barcelona iPhone app (2,39 € alsjeblief), en uiteraard de replica shirts. Cijfers over FCB heb ik niet onmiddellijk, maar het “CR9”-truitje van Christiano Ronaldo bracht Real Madrid ondertussen al meer dan 100.000.000 € op; Ronaldo heeft dus zonder te voetballen al goed gescoord en zijn op het eerste zicht belachelijke transferprijs van 90 mio € terug verdiend.
Het hoeft overigens niet te verwonderen dat net nu onder het bewind van Sandro Rosell Barça zo scoort qua marketing. Rosell is ex-topman bij Nike en is dus erg vertrouwd met de hedendaagse media en communicatiestrategieën. Hij kwam bij FC Barcelona aan het roer na een Obama-achtige campagne en won met de slogan “Tots som el Barça” (samen zijn we Barça) op overtuigende wijze de voorzittersverkiezingen. Hij blijft ondertussen, zoals het een echte conversation manager betaamt, lustig verder twitteren en zou naar verluidt heel erg aanspreekbaar zijn … misschien eens testen en hopen dat ik met deze post tickets heb verdiend ?
Eén ding staat in elk geval vast : FC Barcelona, més que un club ! Nu nog hopen dat ook de Belgische Voetbalbobo’s Belgian Cowboys lezen …
::: dit is mijn eerste post voor Belgian Cowboys, i hope you liked it ! Opmerkingen, tips, ideeën en vragen graag hieronder als comment. Meer posts over sportieve en andere marketing vind je hier :::grtz Tom :::