Algemeen10.05.2011

Coolblue.be grote winnaar van de BeCommerce Awards 2011


Coolblue.be grote winnaar van de BeCommerce Awards 2011

Vanavond werden voor de 6de keer de BeCommerce Awards uitgereikt door vakorganisatie BeCommerce, in
samenwerking met het vakblad Inside en het onderzoeksbureau Q&A
Research & Consultancy. Meer dan 275 gasten uit de sector van de elektronische handel waren
aanwezig op de uitreiking, die net zoals de vorige jaren plaatsvond in
het prachtige kader van het Kasteel van Brasschaat. Opmerkelijk is dat
zowel publiek als vakjury Coolblue.be uitriepen tot beste Belgische e-commerce website van 2011.

Recordaantal stemmen

De
BeCommerce Awards bestaan uit twee hoofdcategorieën: publieksprijzen en
prijzen uitgereikt door een vakjury. De publieksprijzen worden
toegekend op basis van een publieke online-stemming, georganiseerd door
Q&A, en met medewerking van diverse media. Het totale aantal
deelnemers aan de stemming dit jaar is gegroeid tot een fenomenaal
aantal van 140.000. In 2010 waren dat er nog 78.616 en in 2009 “slechts”
29.831.

Het aantal beoordelingen en stemmen bedroeg ruim 200.000
tegenover 124.337 in 2010. Voor de vakprijzen (B2C en de Innovation
Award) werd een professionele en multidisciplinaire jury samengesteld
door e-commercespecialisten, voorgezeten door Aad Weening, een voormalig
secretaris-generaal
van de European Distance Selling Trade Association (EMOTA) en lid van
het IMR World Team voor internationale ontwikkeling. De combinatie van punten van het publiek met punten van de vakjury resulteert in de overall winnaar, dé BeCommerce Award 2011.

Publieksprijzen 2011

De
publieksprijzen werden uitgereikt in 9 categorieën. De consument
beoordeelde de deelnemende webwinkels op diverse aspecten waaronder
prijsniveau, levering, veiligheid van betalen en de overzichtelijkheid
van de website. Deze publieke stemming werd georganiseerd door Q&A
Research & Consultancy. De zorgvuldige analyse van de meer dan
200.000 beoordelingen en stemmen leverde de volgende winnaars op in de
verschillende categorieën:

–   Auto & toebehoren: Banden-pneus-online.be
–   Consumentenelektronica: Coolblue.be
–   Huis, Tuin & Dier: E-shop.hubo.be
–   Kleding & Toebehoren: Snapstore.be
–   Multimedia: Eci.be
–   Ontspanning & Vrije Tijd: Photobox.be
–   Reizen: Sunjets.be
–   Schoonheid & gezondheid: Yvesrocher.be
–   Vliegtickets: Jetairfly.com

Aan
het publiek werd eveneens de vraag gesteld welke webwinkel het beste
met zijn klanten communiceert. Onder de communicatie valt dan zowel de
wervende communicatie (reclame), de klantenservice als de aftersale. De
winnaar kreeg de Conversation Award overhandigd.

Winnaar BeCommerce Conversation Award: Coolblue.be

Vakprijzen 2011

Ook
dit jaar konden de organisatoren rekenen op een professionele jury die
alle deelnemende sites grondig heeft gewikt en gewogen. De
vakjury, samengesteld uit e-commerce specialisten, beoordeelde de 24
door het publiek genomineerde kandidaturen (de top drie per categorie
van de publieksprijzen), en koos de B2C Award. Voor deze editie werd
voor het eerst ook een Innovation Award door de vakjury uitgereikt. Deze
award ging naar Minister Van Quickenborne, voor de vele inspanningen
die hij de afgelopen jaren geleverd heeft om de e-business te
ondersteunen.

Leden van de vakjury

Aad Weening (IMR World Team,
juryvoorzitter), Jo Caudron (Dear Media), Anne Everard (Ministerie voor
Ondernemen en Vereenvoudigen), Julien Blanchez (Google Belgium), Patrick
Marck (IAB Belgium), Boris Jancen (Inside Digital Media), Frank Jahn
(Parcels & Express – De Post), Jean-Pierre Herdies (Mondial Relay
Benelux), Melissa Rancourt (Boston University), John Ruijsch (Fiege),
Peter Ryckaert (FEWEB), Peter van Laere (onafhankelijk e-commerce
ondernemer), Pierre Willaert (Ogone Belgium). Deze complementaire
samenstelling van de jury, bestaande uit experten in diverse
vakgebieden, liet toe om alle facetten rond e-commerce te belichten: de
ergonomie van de website, het gebruik van innovatieve technologieën en
tendenzen, de vloeiende integratie van online betalingen binnen de
website, de leveringsmethoden of nog de nalevering van de wettelijke
vereisten.

Winnaar BeCommerce B2C Award: Coolblue.be
Winnaar BeCommerce Innovation Award: Minister Van Quickenborne


De BeCommerce Overall Winner 2011:
Coolblue.be

De som van publiekspunten (55% in het eindresultaat) en de punten van de vakjury (45% in het eindresultaat) gaf de eindwinnaar.

Aad Weening (Juryvoorzitter):

“Coolblue.be kreeg al veel lof toegezwaaid in het verleden. De onderneming biedt niet alleen een uniek totaalconcept, maar tegelijk ook een uitstekend grensoverschrijdend aanbod dat lokaal wordt uitgevoerd. De combinatie van efficiënte warehousing, just-in-time levering, gratis  retourzendingen en een uitstekende klantenservice maakt van Coolblue.be een juweel in de Belgische online kroon”.

Marc Périn (BeCommerce directeur):

“E-commerce
blijft stevig in de lift in België – met zelfs een steile sprint eind
december 2010. Groeicijfers van 30% en meer, doen zelfs geloven dat
België aan een inhaalbeweging bezig is. Het ondernemersvertrouwen wat
e-commerce betreft is helemaal terug, zelfs al is het nooit helemaal
weggeweest. Tientallen nieuwe initiatieven zien het daglicht. The future
looks bright. The future reads e- and mobile commerce.”