Algemeen12.09.2008

Corporate blogging staat nog in de kinderschoenen


Corporate blogging staat nog in de kinderschoenen

Nieuwe
internettoepassingen in het algemeen en de bedrijfsblog in het
bijzonder mogen op een warme belangstelling rekenen van
communicatieprofessionals. Toch is er op grote schaal koudwatervrees
wanneer het gaat om het daadwerkelijk opstellen en invoeren van een
bloggingbeleid.

Dat blijkt uit onderzoek dat public-relationsadviesbureau Porter Novelli onlangs hield onder 76 communicatieprofessionals bij middelgrote tot grote ondernemingen.

Het onderzoek richtte zich op het in kaart brengen van het beleid omtrent corporate blogging en online PR.

De resultaten tonen een onomstotelijke interesse in de mogelijkheden op
dit gebied. Zo geeft ruim zes op de tien respondenten aan
ontwikkelingen rond internet en internettoepassingen nauwlettend te
volgen.

De interesse omzetten in daden blijkt echter een ander verhaal:
maar liefst negen op de tien bedrijven geeft aan niets aan online PR te
doen. Ook de bedrijfsblog komt er bekaaid vanaf: een derde van de
professionals experimenteert met een corporate blogging en ruim de
helft geeft aan geen concrete plannen in die richting te hebben. Bij 5%
leeft zelfs geen enkele interesse deze toepassing tot onderdeel van de
communicatiemix te maken.

Het gebrek aan initiatief wat bloggen betreft, gaat ook gepaard met een
gebrek aan blogmonitoring. Net als twee jaar geleden houdt een ruime
meerderheid (58%) op geen enkele manier bij wat over het bedrijf op
blogs en fora wordt geschreven. In het geval de discussie uit de hand
loopt, heeft slechts een op de tien bedrijven een concreet beleid
paraat. Het contact met externe bloggers is volgens het onderzoek
ronduit mager. Maar liefst zes op de tien communicatieprofessionals
heeft het afgelopen jaar geen enkel contact met externe bloggers
opgenomen.

Ook heeft bijna twee derde nog nooit persmateriaal naar
relevante bloggers gestuurd. Het inzicht in het ‘spelersveld’ is
überhaupt laag: de overgrote meerderheid van de respondenten  geeft aan
geen idee te hebben wie de invloedrijke bloggers van het moment zijn.