Cross-channel retailer Coolblue België groeide in 2011 met 40%

Vorig artikel Volgend artikel

Cross-channel retailer Coolblue België groeide in 2011 met 40%

De van oorsprong Nederlandse cross-channel retailer Coolblue die in Belgie/Nederland 115 internetwinkels en 4 fysieke winkels bezit, laat in een persbericht weten dat ze in 2011 zo'n 20% groeiden. De Belgische activiteiten zelf namen met maar liefst 40% toe. Via e-commerce shops als PDAshop.nl en laptopshop.be verkocht de onderneming naar eigen zeggen voor 114 miljoen euro een recordaantal elektronicaproducten. 

2011: Nieuw merk, nieuwe shops, nieuwe klanten

Coolblue startte 2011 met de introductie van een vernieuwd merk wat het bedrijf direct terugzag in conversie en ‘cross-sell’ tussen de verschillende internetshops. Daarnaast opende de onderneming in 2011 maar liefst 52 webshops, van Boormachinestore.be tot Mobielinternetshop.nl. Al liggen de echte uitblinkers bij de kleine huishoudelijke apparaten, zoals Keukenrobotshop.be en zelfs Broodbakmachinestore.nl, die ontzettend snel groeiden volgens Werner Bruyns (Manager Coolblue België). Zo zou het  record voor de eerste order in een nieuwe Coolblue internetshop op 4 minuten en 36 seconden staan.

Door economische situatie kiezen consumenten bewuster

Volgens Bruyns geeft de economische situatie  de onderneming ook de wind in de rug want consumenten kiezen tegenwoordig bewuster en ze vergelijken meer en laten zich daarbij goed informeren. Online winkels – en zeker het concept van specialistenshops – zouden hierbij succesvoller zijn dan traditionele winkels. Zo biedt Coolblue de consument onder andere productinformatie geschreven door eigen specialisten, YouTube-video’s en reviews van andere klanten. Ook het belang van een eigen klantenservice, waar klanten zes dagen per week terecht kunnen voor persoonlijk advies via telefoon, mail, Facebook, YouTube en Twitter speelt mee.

Nieuwe fysieke winkels in België en Nederland

Opvallend zijn ook de plannen voor nieuwe fysieke winkels. In België wordt er een nieuwe, grotere winkel in Wilrijk geopend. Daarna worden er locaties in Amsterdam en Utrecht gezocht voor verdere uitbreiding in Nederland. Volgens Bruyns doen de fysieke winkels in Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Antwerpen het goed; mensen komen langs om het product ‘nog even’ te bekijken, voor een adviesgesprek of voor de service. 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies