Algemeen30.03.2009

Datingsites profiteren van crisis


Datingsites profiteren van crisis

Een
van de weinige sectoren die profiteert van deze crisis is de online
datingsector. Daar zijn een aantal redenen voor: ten eerste hebben
mensen tijdens de crisis gewoon meer tijd om aan hun privéleven te
besteden. Ten tweede zoeken mensen in crisistijd makkelijker naar een
zielsgenoot met wie ze hun angsten kunnen delen. En ten derde omdat
alleen-zijn duurder is dan samenwonen, wanneer kosten kunnen worden
gedeeld.

Uit recent onderzoek van de Amerikaanse datingsite eHarmony – die 20 miljoen betalende abonnees telt- blijkt dat 25% zegt dat de
stress die hun economische situatie met zich meebrengt ervoor zorgt dat
ze makkelijker opnieuw op zoek gaan naar een langetermijnrelatie.  Uit
het onderzoek blijkt ook dat op dagen dat de Amerikaanse beursindex Dow
Jones meer dan 100 punten verloor, het aantal bezoekers op de website
steeg.

Maar ook sites die buitenechtelijke relaties op gang brengen doen het goed. Ashleymadison.com,
een site die getrouwde mensen aan elkaar koppelt deed nooit betere
zaken dan vandaag. Volgens de eigenaar van die site, Noel Biderman, is
dat vooral het gevolg van de precaire financiële situatie van velen. ‘Wanneer
het budget onder druk komt te staan ontstaan binnen gezinnen de meeste
geschillen. Maar eerder dan ruzie te maken, vinden mensen de tijd om de
balans op te maken van hun bestaan. Ze willen iets doen waar ze beter
van worden. 49 dollar (het inschrijvingsgeld op Ashleymadison.com)  is
een minieme kost om een affaire te beginnen die uiteindelijk je leven
compleet kan veranderen.’

Gebaseerd op: The Economist]