Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De bijbel
is veruit ’s werelds meest verkochte boek ooit. Over de afgelopen tweehonderd
jaar zouden er naar schatting in totaal zo’n 6 miljard exemplaren verkocht
zijn. US Gideons, ’s werelds belangrijkste uitgever van bijbels schenkt elk
jaar opnieuw zo’n 60 miljoen exemplaren weg. Toch zouden de 25 miljoen bijbels
die jaarlijks over de toonbank gaan nog eens 1 miljard dollar opbrengen. Uit
onderzoek blijkt dat 9 op 10 Amerikaanse gezinnen minstens één en gemiddeld
vier bijbels in huis heeft. 2 op 10 Amerikanen consulteert zijn bijbel elke
dag, 4 op 10 op zijn minst een keer per week.
De Zweed
Johan Jörgensen richtte in 2001 zijn bedrijf Voxbiblia op. Met de allernieuwste
technologie wilde hij een gesproken versie van het Heilig Boek op het internet
zetten, waar het op MP3 gedownload kon worden. Omdat er geen gebrek is aan
gesproken versies van de bijbel, pakte hij uit met een nieuw concept: in plaats
van het boek te ordenen in hoofdstukken en verzen – een inefficiënt gebruik dat
dateert uit de Middeleeuwen-, deelde hij de bijbel in 3000 verschillende verhalen
in, wat mensen de mogelijkheid gaf om zaken op te zoeken die op een welbepaald
moment relevant zijn in hun leven. Jörgensen
groepeerde zo alle thema’s rond Kerstmis en Pasen, maar ook rond hoop, vrouwen,
kinderen, geld, geloof en vele anderen.
Toch wordt
Voxbiblia niet als een vzw gerund. ‘We
zijn wel degelijk een bedrijf,’ zegt Jörgensen in de Financial Times. ‘Al ben ik er wel van overtuigd dat de wereld
een betere plek zou zijn mocht iedereen wat meer in de Bijbel lezen.’
Vandaag is
Voxbiblia een winstgevend bedrijf dat 10 mensen tewerkstelt. Het businessmodel
bestaat uit het gratis aanbieden van een aantal downloads; de rest is betalend.
‘En dat loopt vrij goed, want eens ze
beginnen te luisteren kunnen ze niet meer zonder. Elk album kost zowat 4 euro.
Afgelopen jaren zijn meer dan 3 miljoen bijbelverhalen gedownload. En dat enkel
in het Zweeds, terwijl de Engelse versie nog moet worden gelanceerd. Binnen 2 à
3 jaar moeten we jaarlijks miljoenen euros aan omzet halen.’ En dat zijn
fenomenale cijfers. Want hoewel 75% van de Zweden zich katholiek noemt,bezoekt
amper 2% regelmatig een kerk.
Voor de
huidige crisis is Jörgensen niet bang: ‘Wanneer het slecht gaat, gaan mensen
terug naar de basis. In de bijbel vinden ze troost en advies.’