De oorlog om de smartphone: komt Nokia te laat?

Vorig artikel Volgend artikel

De oorlog om de smartphone: komt Nokia te laat?

Nokia lanceert deze maand zijn N97 in niet minder dan 75 landen. De Finse telecommaatschappij heeft er 2 jaar over gedaan om deze smartphone -door velen beschouwd als dé iPhone-killer- te ontwikkelen en op de markt te brengen.

De N97 is onderdeel van de N-serie van Nokia en is daarmee vooral ontworpen voor consumenten, eerder dan voor zakelijke gebruikers. Het apparaat beschikt over een 3,5 inch touchscreen en heeft een batterij die het mogelijk maakt om 36 uur onafgebroken naar muziek te luisteren. Er is flink wat opslagruimte voor muziek en video: de telefoon heeft ook 32GB intern geheugen. De lancering van de N97 moet de vrije val van het marktaandeel van Nokia's smartphones stoppen.

Nokia is nog altijd marktleider in het domein van de smartphones, één van de weinige in telecomland waar nog winst wordt gemaakt. In het eerste kwartaal van 2009 werden 12% meer toestellen aan de man gebracht, aldus een studie van Gartner. De verkoop van gewone gsm's ging 9% achteruit. Toch ziet de situatie van Nokia er allesbehalve rooskleurig uit. De Finse groep verkocht 41% van de 36,4 miljoen smartphones die in het eerste kwartaal over de toonbank gingen, nog altijd dubbel zoveel als zijn naaste concurrent, maar wel 4% minder dan een jaar geleden. Apple en Blackberry, een product van het Canadese RIM, winnen snel terrein. Deze twee merken gecombineerd zagen hun marktaandeel op een jaar tijd stijgen van een vijfde naar een derde.

De N97 moet volgens Nokia kapitaliseren op de globale interesse in mobiel internet. Maar volgens analisten komt Nokia wat laat en eerder dan te anticiperen op consumentenvoorkeuren is de N97 niets meer dan een laat antwoord erop.

[Gebaseerd op: Financial Times]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies