Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Nokia
lanceert deze maand zijn N97 in niet minder dan 75 landen. De Finse
telecommaatschappij heeft er 2 jaar over gedaan om deze smartphone
-door velen beschouwd als dé iPhone-killer- te ontwikkelen en op de
markt te brengen.
De N97 is onderdeel van de N-serie van Nokia en is daarmee vooral
ontworpen voor consumenten, eerder dan voor zakelijke gebruikers. Het
apparaat beschikt over een 3,5 inch touchscreen en heeft een batterij
die het mogelijk maakt om 36 uur onafgebroken naar muziek te luisteren.
Er is flink wat opslagruimte voor muziek en video: de telefoon heeft
ook 32GB intern geheugen. De lancering van de N97 moet de vrije val van
het marktaandeel van Nokia’s smartphones stoppen.
Nokia is nog altijd marktleider in het domein van de smartphones,
één van de weinige in telecomland waar nog winst wordt gemaakt. In het
eerste kwartaal van 2009 werden 12% meer toestellen aan de man
gebracht, aldus een studie van Gartner. De verkoop van gewone gsm’s
ging 9% achteruit. Toch ziet de situatie van Nokia er allesbehalve
rooskleurig uit. De Finse groep verkocht 41% van de 36,4 miljoen
smartphones die in het eerste kwartaal over de toonbank gingen, nog
altijd dubbel zoveel als zijn naaste concurrent, maar wel 4% minder dan
een jaar geleden. Apple en Blackberry, een product van het Canadese
RIM, winnen snel terrein. Deze twee merken gecombineerd zagen hun
marktaandeel op een jaar tijd stijgen van een vijfde naar een derde.
De N97 moet volgens Nokia kapitaliseren op de globale interesse in
mobiel internet. Maar volgens analisten komt Nokia wat laat en eerder
dan te anticiperen op consumentenvoorkeuren is de N97 niets meer dan
een laat antwoord erop.
[Gebaseerd op: Financial Times]