De paradox van 'social' media

Vorig artikel Volgend artikel

De paradox van 'social' media

Als ik het social media landschap in ons land bekijk, zie ik weinig verschil met de status van een aantal maanden terug. Zo is Facebook nog steeds hét vlaggenschip, waar Twitter op ruime afstand volgt. Het blijft opvallend hoe weinig mensen actief lid zijn van Twitter (bestaan er accurate, up-to-date cijfers?). Eens je er een degelijk netwerk hebt opgebouwd en mensen volgt (en vice versa) in domeinen die je interesseren, kom je vaak tot leuke discussies, inzichten en weetjes die je anders nooit (zo snel) had geweten.

Twitter relevant?

Recent was er een heuse discussie ontstaan over de relevantie van Twitter in ons land. Meer en meer media dwepen met 'the voice of Twitter', waar een aantal critici de relevantie ervan in vraag durven stellen. Het mag dan zo zijn dat er - in vergelijking met Facebook - veel minder mensen actief zijn, toch blijft het een uitermate interessant en relevant medium. Waarom? De meest verwoede tweeps zijn vaak ook diegenen die actief zijn op andere sociale netwerken (waar ongeveer 10% heel actief is en de andere 90% slechts geregeld in de virtuele pen kruipt) alsook diegenen met een uitgesproken mening over diverse topics. Uiteraard blijft het een incrowd, maar dan wel één met een enorme diversiteit aan profielen. En in hoeverre verschilt dat dan met een 'at random' interview op straat?

Google+

Google's eigen sociale netwerk bestaat intussen een hele tijd, maar de doorbraak laat op zich wachten. De massa geenszins geïnteresseerd in de Facebook-variant van de zoekmachine. Wederom een profiel aanmaken, connecteren, alles overzetten, de nieuwe manieren van content delen aanleren, etc. Het kost teveel moeite en het leeuwendeel van de mensen is sowieso al geen internaut. Waar men in de prille beginperiode het dagelijkse leven van A-Z leek te delen, is die situatie vandaag drastisch gewijzigd. Van verre vrienden pikken we bv. op dat ze trouwen, kinderen hebben, op reis geweest zijn, etc. En zelfs daar is men op zijn hoede.

Privacy

Die voorzichtigheid komt er niet zomaar. Na het uitlekken van een aantal privacy-issues bij om. Facebook is men argwanend geworden. Er verloren mensen hun job door posts jegens de werkgever en de infographic geeft perfect aan dat de schrik er door die geruchten wel in zit. Moest men meer controle hebben over de eigen updates (wat na de laatste wijzigingen mogelijk is geworden, net zoals bij de afgebakende Circles op G+), zou men meer delen. Die onwetendheid zorgt er dus voor dat velen meer lezen dan delen.

Kostprijs mobiel internet

Anderzijds is de kostprijs van het mobiele internet ook een doorn in het oog van veel potentiële social media gebruikers. Verscheidene studies tonen met name aan dat de meeste social media gebruikers actief zijn via smartphones. In ons land is de aankoop + het eraan inherente abonnement vaak ettelijke malen duurder dan in de buurlanden. Het gebruik zal mijn inziens enkel stijgen, zodra de prijssetting alles toegankelijker maakt

State%20of%20private%20sharing_MAIN

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies