Algemeen27.07.2009

De rehabilitatie van het platenalbum


De rehabilitatie van het platenalbum

De
muzieklabels EMI, Sony Music, Warner Music en Universal Music werken
samen met Apple aan de rehabilitatie van het platenalbum. Sinds het
ontstaan van Apple’s digitale muziekwinkel iTunes is de verkoop van
fysieke cd’s ingestort. In 2008 werden er 14% minder albums verkocht in
de VS dan een jaar eerder. In totaal waren er dat nog 428 miljoen.
Consumenten kopen steeds grotere hoeveelheden digitale nummers, maar
hun voorkeur gaat daarbij uit naar individuele liedjes eerder dan
albums, die traditiegetrouw een grotere winstmarge voor de
platenmaatschappijen genereren.

De labels en Apple willen nu in september een nieuw concept lanceren
dat de projectnaam ‘Cocktail’ meekreeg. Bedoeling is om albums te
voorzien van tal van visuele extra’s zoals foto’s, videoclips,
songteksten en achtergrondinformatie rond het album. Consumenten zouden
de mogelijkheid krijgen om rechtstreeks vanuit het album nummers aan te
klikken zonder terug naar de iTunes software te moeten gaan.