Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
‘De woorden ‘media’ en ‘nieuws hebben geen betekenis meer. Het zijn woorden die de 20ste eeuw hebben gedomineerd, maar vandaag geen nut meer hebben. Wat
betekent ‘nieuws’ nog in een tijd dat het gros van het nieuws door
amateurs wordt gemaakt? Komt nieuws uit een krant, een nieuwsgroep of
van een vriend? Wij gebruiken die woorden niet meer. Wie zoekt vandaag
nog naar nieuws, in een tijd dat nieuws naar ons toekomt, via Twitter,
via onze Inbox, RSS-feeds of gesprekken? Ik ga nooit meer op zoek naar
nieuws.’ Dat zegt Chris Anderson, de hoofdredacteur van Wired magazine
in een interview met het Duitse magazine Der Spiegel. Anderson heeft onlangs een nieuw boek op de markt gebracht onder de titel ‘Free: The Future of a Radical Price‘, waarin hij uitlegt hoe bedrijven vandaag grof geld kunnen verdienen aan het gratis weggeven van producten.
Volgens Anderson gebruiken steeds meer mensen sociale filters eerder dan professionele filters wanneer het op nieuws aankomt. ‘We
geven de televisie op, we geven de kranten op, en toch worden we nog
steeds overspoeld met nieuws. Ik ga er ook van uit dat al wat me
bereikt al door anderen is voorgefilterd. Idiote of vals berichten
bereiken me dus zelden.’
Volgens Anderson hadden persagentschappen en mediabedrijven vorige
eeuw het monopolie op het nieuws en slagen ze er maar niet in zich aan
te passen aan een tijdperk waarin iedereen die dat wil nieuws kan
produceren. Toch zullen mediabedrijven nog één à twee decennia’s nodig
hebben om zich te heruitvinden. Iedereen zal zijn eigen businessmodel
moeten vinden, want er is niet één businessmodel meer zoals dat vroeger
het geval was. Uitgeverijen hebben geen gebrek aan inkomsten; ze hebben
gewoon teveel kosten. Ook het reclamemodel op internet is te vluchtig. ‘In
een tijdschrift komt reclame betere tot zijn recht. Daarom zijn
adverteerders bereid 100 dollar neer te tellen voor elke 1.000 lezers,
terwijl dat op het net amper 22 dollar is voor elke 1.000 bezoekers.
Google heeft dan weer een prima model voor transactionele reclame, maar
probeer via Google Ads maar eens een merk op te bouwen.‘
Voor journalisten -een woord dat Anderson ook al uit zijn lijstje heeft geschrapt- ziet hij de toekomst somber in. ‘Geld
is geen factor meer. Mensen schrijven vandaag gratis, veelal voor
aandacht en reputatie. We hebben een aantal bloggers geld aangeboden en
ze voelden zich beledigd. Niemand zegt dat de mediasector moet blijven
bestaan zoals we hem hebben gekend. Vroeger was er in elk dorp een smid
en een staalfabriek. Ook die zijn verdwenen. De vraag is dus niet of
journalisten een job moeten hebben, de vraag is of mensen aan de
informatie raken die ze nodig hebben en op de manier die ze wensen.
De markt zal zichzelf uiteindelijk reguleren, maar het businessmodel
van de 21ste eeuw zal nog weinig te maken hebben met dat van vorige eeuw.’ (foto: Kris Krüg)
[Powered by: Express.be]