Naar aanleiding van het internationale
DMA:2010 congres
(7-14 oktober) in San Francisco bracht de aanwezige Belgische delegatie
een bezoekje aan het hoofdkwartier van Twitter op 795 Folsom Street.
Inchecken via Foursquare en twitteren vanuit Twitter HQ.
Marc Maniez, een jonge fransman, kon ons even rondleiden tussen de 300
werknemers die ondertussen 2 verdiepingen bezetten. In tegenstelling tot
wat ik al gezien heb van de kantoren van bv. Google, zien de kantoren
er redelijk ‘gewoon’ uit. Geen gekke dingen, niets speels, eigenlijk
zelfs redelijk serieus. Wel opvallend was dat er in de SPAM-afdeling al
meer dan 6 man werkten. De Fail Whale daarentegen was nergens te
bespeuren 😉
Het meest bijzondere van het bezoek op Folsom was
echter de benedenverdieping. Daar stellen ze ruimte ter beschikking voor
veelbelovende start-ups. Twee van hen kende ik al via de Twitter
tamtam –
Storify.com en Klout. Het was ook Xavier Damman (@xdamman) van Storify, een jonge Belg, die ons bij Twitter had kunnen binnenloodsen.
Storify.com kunnen
we best van nabij volgen. “If Flipboard is future of media consumption
then Storify is future of content creation …”. Een geweldige tool om
vlot te bloggen met volledige social media integratie van tweets,
flickr, youtube, … WordPress in het kwadraat zeg maar. Nu al worden
verhalen vlot overgenomen door journalistieke middens als Washington
Post, Telegraaf, Le Soir, Le Monde, …
Ook
Klout.com moet
je in het oog houden ! Zeker als Social CRM op je wenslijstje
staat. Klout berekent elke week in hoeverre iemand andere personen
online beïnvloedt. Aanvankelijk enkel op vlak van Twitter, maar net op
het moment dat we bij hen waren hadden ze Facebook toegevoegd aan hun
score algoritme. Hun ambitie is erg groot en dat vertaalt zich in het
feit dat ze ondertussen al met 20 mensen werken. Nadruk leggen ze vooral
op de API die zeer interessante mogelijkheden biedt.
Kortom, voor online rock&roll moet je in San Francisco zijn …
De
Belgische delegatie bestond uit: Nick Decrock (NOCUS), Dirk Milbou (WDM Belgium), Norbert
Verkimpe (Bisnode), Kathleen Peeters (Bisnode Interact), Greet Dekocker
(BDMA), Dirk Oosterlinck (bPost), Luc Perdieus (Tequila), Henny Van
Gerwen (Proximity BBDO), Benny Bierebeeck (PHL) en Laurence Guilmot
(bPost). Speciale dank aan Bart Becks voor de San Francisco introductie.