Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Het Belgische reclamebureau The Creative Stores geeft vandaag tijdens het grootste Belgische (gratis) marketingevent “Digital Marketing First” te Tour & Taxis 10 gratis (Universal Music) muziekdownloads weg als je via Foursquare incheckt op hun stand F21. Het locatie gebaseerde sociaal netwerk Foursquare stelt je namelijk in staat je locatie met iedereen te delen. Gedurende het marketingevent wil The Creative Stores proberen de exclusieve “Superswarm badge” te ‘unlocken’ die slechts wordt uitgereikt als meer dan 250 mensen zich op éénzelfde locatie binnen een bepaalde tijdsperiode inchecken.
Wat is en hoe werkt Foursquare?
Foursquare (twitter hashtag #4sq) is een locatiegebaseerd sociaal netwerk waarmee je aan vrienden, collega’s, klanten en zelfs de rest van de aardbol kan doorgeven waar je je op dat ogenblik bevindt. Wat Foursquare echter zo populair maakt is het spelelement waarmee je per check-in, punten verdient. Op dit moment werkt Foursquare op iPhone, BlackBerry, Android, Palm smartphones, maar ook via een webversie.
Als je je wilt inchecken, kijkt je telefoon waar je je exact bevindt en schotelt Foursquare je een aantal plaatsen voor, waar je je kunt
inchecken. Dit zijn plaatsen die eerder door mensen op werden toegevoegd, hoewel je zelf ook je locatie kan toevoegen als die niet tussen de lijst staat (bijvoorbeeld “Zwembad Sportoase Leuven”). Hij/zij die zich het
vaakst incheckt op éénzelfde locatie, wordt automatisch de burgemeester (mayor) van die
plaats.
Foursquare: De spaarkaart anno 2010?
Foursquare biedt bedrijven een gigantische mooie optie voor omzetverhoging met een analyse van de check-ins op hun locatie. Een schat aan waardevolle informatie waarvoor ieder bedrijf een moord zou (moeten) willen doen. Dit is de meest makkelijk manier om te ontdekken wie je loyale klanten zijn, hoe laat ze bij je zijn en hoe vaak ze terugkomen. Ideaal om een eenvoudig klantloyaliteitsprogramma op te zetten of op een ander vrij eenvoudige manier de band met je klant aan te halen.
Helaas maken Belgische bedrijven hier amper tot geen gebruik van, terwijl er in Amerika zelfs koffiegelegenheden zijn waar de “Foursquare burgemeester”
gratis koffie krijgt (mashable). Een verstandige marketeer ziet zelf welke interessante zakelijke mogelijkheden dit
biedt voor klantenbinding of marketing!