Algemeen15.12.2009

Dutchcowboys één van de belangrijkste trendbronnen


Dutchcowboys één van de belangrijkste trendbronnen

Afgelopen donderdag vond in Amsterdam het event “Watching the
Trendwatcher” plaats. Tijdens het door Watchingthetrendwatcher en NIMA georganiseerde
congres stond centraal wat nu waar en niet waar is van trendwatchers, haar
rapporten en de trendindustrie. In aanloop naar het congres is er onder leden
van NIMA een onderzoek gehouden over trendwatching. Zowat 400 marketeers gaven
hun visie op de waarde en het gebruik van trends.

Op de site “Watching the Trendwatcher
zijn een aantal uitkomsten te lezen (de volledige uitkomsten werden tijdens het
congres gepresenteerd. Van de respondenten is 74% verantwoordelijk voor het
commerciële beleid en behoort 60% tot het management c.q. de directie van het
bedrijf. De respons is dus niet alleen hoog, maar ook kwalitatief
noemenswaardig.

Enkele headlines:        

• Vrijwel iedereen (95%) vindt het volgen van trends (heel) belangrijk voor
de uitoefening van ons vak. Echter,
51% geeft niets uit aan de inkoop van
trendinformatie of de inhuur van professionele trendwatchers.

• De bekendste trendbronnen zijn TNS/Nipo (63%), dutchcowboys.nl,
motivaction.nl 
en trendbox.nl (allen 52%). Maar bekend staat niet garant voor gebruik. De bekendste
trendwatcher is Adjiedj Bakas.

• Bijna iedereen (90%) vindt dat er in de verhalen van trendwatchers altijd wel
een kern van waarheid zit, maar dat het pas waardevol wordt als je het naar je
eigen bedrijf kan vertalen.

• Ondanks het belang dat we aan het volgen van trends toekennen blijven we kritisch.
Bijna een kwart (
24%) vindt dat trends open deuren zijn en dat ze niet veel
toevoegen aan de visie op de markt.