Enquête: De verder evoluerende rol van marketing anno 2010

Vorig artikel Volgend artikel

Enquête: De verder evoluerende rol van marketing anno 2010

De Jaarlijkse Marketingenquête van The House of Marketing brengt sinds 2003 de verwachtingen en toekomstige uitdagingen en ontwikkelingen van de Belgische marketeers in kaart.

Uit de resultaten van de vorige editie is gebleken dat de economische crisis een grote impact heeft op de marketingoperaties en hun beschikbare middelen, zowel in B2B als in B2C. Verder blijft de relatie tussen de consument en marketeer steeds verder evolueren. Het ziet er naar uit dat ook 2010 in het teken van de crisis zal staan; in het beste scenario wordt het een jaar van stabilisatie. De rol van marketing in het algemeen en de Belgische marketeer in het bijzonder blijft hierdoor evolueren.

Bij vele marketeers kwam de focus het laatste jaar op kortetermijndoelen te liggen om een zekere financiële opbrengst te verzekeren. Merkstrategieën op lange termijn kregen bijgevolg minder prioriteit. Wat zal dit brengen voor de relatie tussen marketing en sales? Hoe en in hoeverre zal de innovatieve geest van de marketeer aangesproken worden? Komt er een verschuiving in de beslissingsmacht van buitenlandse hoofdkwartieren en worden lokale marketeers nog louter uitvoerders van internationale strategieën?

Marketeers kunnen onmogelijk blijven stilzitten en zullen hun vaardigheden en competenties grondig bijsturen in de richting van business intelligence en online marketing. The House of Marketing ziet sterke marketeers meedenken aan bedrijfsstrategieën en via efficiënte implementatiemodellen de knowing-doing gap overbruggen. Hun succes zal grotendeels afhangen van hun flexibiliteit en consumentengerichtheid, zowel intern als extern. Niet door boodschappen, producten en diensten op een traditionele eenrichtingsmanier te lanceren, maar door volwaardige gesprekken aan te knopen, te onderhouden en richting te geven.

Online participatie is mogelijk tot 30 januari 2010 via deze eenvoudige link. De enquête is beschikbaar in drie talen en vergt slechts tien minuten on in te vullen. Alle deelnemers ontvangen de resultaten van de bevraging eind maart in hun mailbox.

Over de Jaarlijkse Marketingenquête:

The House of Marketing startte in 2003 met Jaarlijkse Marketingenquête. Het onderzoek is uitgegroeid tot een jaarlijkse marketingbarometer voor België. 1028 hoogopgeleide marketingspecialisten uit verschillende leeftijdscategorieën gaven vorig jaar hun mening over de verwachtingen en vooruitzichten voor de Belgische marketingwereld. De enquête wordt dit jaar uitgevoerd samen met partners Stichting Marketing en InSites Consulting en met de steun van E-mailbrokers, Trends Top, BIZZ, Marketing Advisor en IAB

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies