Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Het
enthousiasme voor Vista heeft binnen ondernemingen in alle soorten en
maten een flinke deuk opgelopen. Bijna geen enkele eigenschap van het
nieuwe besturingssysteem wordt nog beschouwd als een goede reden om
over te stappen. Dat blijkt uit onderzoek door Bernstein Research,
waarbij in 2007 en 2008 ruim 400 ICT-managers werden ondervraagd over
hun plannen rond Vista. In 2007 verwachtte 31% van hen eind 2008 Vista
te hebben geïmplementeerd, maar inmiddels is dat gedaald naar 8%.
Momenteel schrijft ook maar 8% van de Noord-Amerikaanse ontwikkelaars
applicaties voor Vista.
Bernstein-analist Charles Di Bona wijt de tegenvallende
Vista-verkoop aan de marketingstrategie van Microsoft. Daarbij is
teveel nadruk gelegd op het winnen van de consument en te weinig op het
gelukkig houden van de zakenwereld. Di Bona stelt Microsofts
omzetverwachting over 2008 en 2009 bij en verwacht dat het aandeel
Microsoft in 2009 daalt van 2,20 naar 2,17 dollarcent.
In 2007 voorzag Di Bona nog een omzetgroei van 15% voor 2008,
terwijl Microsoft een ruime 12% omzetgroei voorspelde. De analist
verwacht echter dat de opvolger van Vista, Windows 7, het grootste deel
van de gemiste omzet zal goedmaken.
[Bron: Computable]