Europese internetreclame groeit met 15%

Vorig artikel Volgend artikel

Europese internetreclame groeit met 15%

In 2010 werd er voor 17,7 miljard euro aan reclameruimte in de Europese internetsector geïnvesteerd. In vergelijking met 2009 betekent dit een groei van 15,3%, waarbij display advertising (banners) met 21,3% de grootste groei kent. Ter vergelijking kent de totale reclamesector slechts een groei van 5%. Nieuwe bannerformaten, online video en reclame op social media en op de smartphone zorgen voor de sterke prestaties van display advertising.

Online reclame goed voor 18% van het totale mediabudget

Meer en meer adverteerders ontdekken de innovatieve banners als volwaardig en goedkoper alternatief voor merkopbouwende campagnes. Gemiddeld is online reclame goed voor 18% van het totale mediabudget van de Europese adverteerder. Dit blijkt uit de jaarlijkse AdEx studie van het Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) waarvoor de  globale online advertising investeringen in 25 Europese landen werden geanalyseerd.

Schermafbeelding%202011-06-15%20om%2002.28.45


Ook in België groeit de internetreclame


Met een stijging van ruim 13% investeerden de Belgische adverteerders 332 miljoen euro in 2010. Zoekmotoren zijn goed voor 122 miljoen euro of 37% van de online bestedingen, terwijl online zoekertjes 33% en display advertising 29% hiervan uitmaken. Adverteerders kennen gemiddeld 11% van hun reclamebudget toe aan online media. Volgens de schattingen van IAB Europe haalt België haar zelf opgelegde doelstelling van 10% online reclamebestedingen tegen 2010.


3 belangrijke trends

1. Ook al kent display advertising de grootste groei, de investeringen in online zoekmotoren blijven met 8 miljard euro het belangrijkste segment, goed voor 45% marktaandeel (display 33%, online zoekertjes 21%).

2. De Oost-Europese markten zijn bezig aan een sterke inhaalbeweging. Landen zoals Rusland, Turkije, Roemenië, Slovenië, Bulgarije, Tjechië, Hongarije en Kroatië kennen een grotere stijging dan het Europese gemiddelde van 15,3%.

3. Mobile advertising verovert terrein. In Finland vertegenwoordigt display advertising in mobile 11,4% van de totale display advertising investeringen. In andere landen zoals Italië, Spanje, Noorwegen en de UK blijft dit beperkt tot 2,8 à 3,5%.

Schermafbeelding%202011-06-15%20om%2002.28.55

Met 17,7 miljard online reclame-investeringen is de Europese markt slechts 2 miljard euro kleiner dan de Amerikaanse. Het marktaandeel van Internet in de totale reclame-investeringen bedraagt in Europa gemiddeld 18%, gaande van landen zoals Griekenland (5%) en Roemenië (4%) over België (11%) tot Groot-Brittannië (29%). In Denemarken, Groot-Brittannië en sinds 2010 ook in Nederland overtreffen de online reclame-investeringen de investeringen in televisiereclame.

Schermafbeelding%202011-06-15%20om%2002.29.02

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies