Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Voormalig
Olympisch zwemkampioen Mark Spitz (58) en Nadia Comaneci (46), de
Roemeense gymnaste, winnaar van vijf gouden medailles op de Olympische
Spelen en de eerste die een perfecte score van 10 punten had tijdens
een Olympische wedstrijd, maken reclame voor Botox.
Beiden maken deel uit van de grote groep voormalige topatleten die
om de vier jaar, ter gelegenheid van de Olympische Spelen, hun
beroemdheid verzilveren voor vele duizenden marketingdollars. Vele
gewezen Olympische medaillewinnaars leven van hun voormalige glorie; ze
geven motivatiespeeches en treden toe tot het sprekerscircuit. Comaneci
(foto) vraagt tussen de 10 en 20.000 dollar voor een toespraak, Spitz doet het
voor een fractie minder. Eenmalige optredens voor televisie, bedrijven
of productvoorstellingen brengen bedragen in dezelfde orde van grootte
op. Maar de tijd knaagt aan hun status en de concurrentie met meer
recente medaillewinnaars wordt steeds groter. ‘Vlak na hun carrière
is hun bekendheid groot en spreken ze tot de verbeelding van velen.
Maar na verloop van tijd krijgen ze het steeds moeilijker om aan de bak
te komen‘, zegt Peter Carlisle van Octagon, die onder andere Michael Phelps onder contract heeft.
Spitz is een uitzondering, die dit jaar meer dan 1 miljoen dollar
zal binnenhalen aan marketingdeals. Een indrukwekkend bedrag voor
iemand’s wiens beste dagen 36 jaar achter hem liggen.
Belangenorganisaties zijn niet te spreken over de contracten die
beide voormalige Olympische iconen sloten met de maker van Botox,
Allergan. “Het is een gitzwarte dag wanneer 2 fantastische
Olympische atleten- die samen 14 gouden medailles wisten te winnen-
zichzelf gaan prostitueren voor een onbekend aantal dollars die
Allergan moeten helpen om Botox aan de man te brengen”, aldus Dr. Sidney Wolfe, directeur van de Health Research Group bij Public Citizen.
Botox weet van de prins geen kwaad. ‘Beide atleten behoren tot onze demografische doelgroep,‘ aldus een woordvoerster.