Ex-Olympische kampioenen voeren strijd om marketingdollars

Vorig artikel Volgend artikel

Ex-Olympische kampioenen voeren strijd om marketingdollars

Voormalig Olympisch zwemkampioen Mark Spitz (58) en Nadia Comaneci (46), de Roemeense gymnaste, winnaar van vijf gouden medailles op de Olympische Spelen en de eerste die een perfecte score van 10 punten had tijdens een Olympische wedstrijd, maken reclame voor Botox.

Beiden maken deel uit van de grote groep voormalige topatleten die om de vier jaar, ter gelegenheid van de Olympische Spelen, hun beroemdheid verzilveren voor vele duizenden marketingdollars. Vele gewezen Olympische medaillewinnaars leven van hun voormalige glorie; ze geven motivatiespeeches en treden toe tot het sprekerscircuit. Comaneci (foto) vraagt tussen de 10 en 20.000 dollar voor een toespraak, Spitz doet het voor een fractie minder. Eenmalige optredens voor televisie, bedrijven of productvoorstellingen brengen bedragen in dezelfde orde van grootte op. Maar de tijd knaagt aan hun status en de concurrentie met meer recente medaillewinnaars wordt steeds groter. ‘Vlak na hun carrière is hun bekendheid groot en spreken ze tot de verbeelding van velen. Maar na verloop van tijd krijgen ze het steeds moeilijker om aan de bak te komen', zegt Peter Carlisle van Octagon, die onder andere Michael Phelps onder contract heeft.

Spitz is een uitzondering, die dit jaar meer dan 1 miljoen dollar zal binnenhalen aan marketingdeals. Een indrukwekkend bedrag voor iemand's wiens beste dagen 36 jaar achter hem liggen.

Belangenorganisaties zijn niet te spreken over de contracten die beide voormalige Olympische iconen sloten met de maker van Botox, Allergan. "Het is een gitzwarte dag wanneer 2 fantastische Olympische atleten- die samen 14 gouden medailles wisten te winnen- zichzelf gaan prostitueren voor een onbekend aantal dollars die Allergan moeten helpen om Botox aan de man te brengen", aldus Dr. Sidney Wolfe, directeur van de  Health Research Group bij Public Citizen.

Botox weet van de prins geen kwaad. ‘Beide atleten behoren tot onze demografische doelgroep,' aldus een woordvoerster.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies