Facebook betaalt gebruikers

Vorig artikel Volgend artikel

Facebook betaalt gebruikers

Facebook gaat zijn gebruikers belonen. Beter zelfs ze worden betaald om een reclamevideo helemaal uit te kijken voordat ze aan hun favoriete game beginnen. Natuurlijk gaat de uitbetaling om Facebook Credits. Het zou gaan om ongeveer 7 eurocent per bekeken filmpje. Nee uw job opgeven zal net niet lukken. Game-ontwikkelaars als CrowdStar, Digital Chocolate en Zynga werken met Facebook samen aan de nieuwe manier van adverteren. Nu is echter de vraag of Facebook dan ook een deel van die advertentie inkomsten moet afstaan?

Op de website van iwatch vinden we al iets dergelijks terug. Een verplichte advertentie voor je betaalde aflevering van de Kotmadam. Echter zou het enigste verschil zijn dat je bij Facebook de advertentie kan weg klikken.

Wie zal deze filmpjes bekijken?

Eerst en vooral is de vraag: zullen de filmpjes afgestemd worden op onze markt? Want niet elk Belgisch bedrijf heeft Amerikaanse budgetten om een filmpje te laten maken. Ik zal dan ook zonder nadenken weg klikken, ben dan ook geen gamer op Facebook. Maar kan me voorstellen dat het voor de die hard Farmvillers erg vervelend kan zijn. Want hun tomaten kunnen geen 10 seconden meer zonder water. Er gaat zich wel een ander soort groep online profileren, die ook offline als gekken te werk gaan. U kent ze allemaal, mensen die heel hun dagen doorbrengen met allerhande kortingsbonnen uit te knippen. Om vervolgens met een volle map naar de supermarkt te trekken en alles te kopen waar ze korting op krijgen. En denken dat ze alle marketeers en warenhuizen te slim af zijn.

Maar wat doe je met die Credits?

Met je verzamelde credits kunnen virtuele aankopen worden gedaan. Een nieuwe schuur voor je boerderij, een AK47 voor Maffia Wars,.. Maar sinds kort ook ‘echte goederen’ met Facebook Deals, waarmee gebruikers korting kunnen verkrijgen op evenementen en activiteiten. Ook kunnen de credits worden besteed in een Facebook Marketplace.

Adverteerder is koning.

Maar volgens Mashable draait het niet zo zeer om de gebruikers, maar is het eerder een tegemoetkoming voor ontevreden adverteerders. Zo kan Facebook ervoor zorgen dat de klikratio (CTR) omhoog gaat. Om zo hun advertentie inkomsten te waarborgen. Wat toch hun grootste verdienpost blijft. Facebook kiest dus duidelijk voor de kant van het groffe geld, in plaats van de consument.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies