Algemeen07.02.2010

Facebook gaat zelf banners verkopen en werkt aan webmail


Facebook gaat zelf banners verkopen en werkt aan webmail

Collega-blogger Carl postte gisteren over de zesde verjaardag van Facebook en de homepage redesign. Maar Facebook stond ook om andere redenen de laatste dagen enorm in de kijker.

Zo blijkt uit cijfers van de GSM Association dat Facebook in het VK de meest bezochte mobiele website is en nog is het niet gedaan: er is immers ook heel wat nieuws van het Facebook-front op het vlak van de samenwerking met Microsoft.

Zoals je misschien weet, wordt de commercialisering van de display advertising (zeg maar banners en skyscrapers) van Facebook al jaren verzorgd door Microsoft.

Wel, eind vorige week kwam daar een einde aan. Facebook gaat voortaan zelf zijn banners slijten.

Dat betekent niet dat de samenwerking met Microsoft voorbij is. Facebook gaat op sommige vlakken zelfs intensiever samenwerken met Microsoft, in het bijzonder op het vlak van Bing.

Facebook werkt aan eigen webmailsysteem

Zo worden er nieuwe features aangekondigd en blijft Bing, Microsoft dus, de zoekmotoradvertenties van Facebook beheren.

Maar het belangrijkste nieuws is dat de samenwerking tussen Bing en Facebook nu ook geldt buiten de VS.

Tot slot raakte bekend dat Facebook werkt aan een eigen webgebaseerd e-mail systeem (zoals Gmail bijvoorbeeld) en dat is de afgelopen dagen hét gespreksonderwerp.

Een week geleden werd nog bekend dat bedrijven die Facebook-applicaties ontwikkelen voortaan – onder bepaalde voorwaarden – ook zullen kunnen de e-mail adressen van de gebruikers van die toepassingen vragen.